İlköğretim ve ortaöğretim beden eğitimi öğretmenlerinin iş tatmini üzerine ampirik bir çalışma: ankara'daki devlet okulları ve özel okulların karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BÜLENT KARACA

Danışman: VELİTTİN BALCI

Özet:

Bu araştırma, Ankara ili sınırları içerisinde bulunan devlet ve özel ilköğretim- ortaöğretim okullarında çalışan beden eğitimi öğretmenlerinin iş tatmin düzeylerinikarşılaştırmayı, iş tatmininin çalışma hayatı üzerindeki önemini vurgulamayıamaçlamaktadır.Araştırmada beden eğitimi öğretmenlerinin toplam iş tatmin düzeyleri ve iştatminine etki eden dokuz alt boyut ele alınmıştır. Bu alt boyutlar ücret, yükselme,yönetici, ek imkanlar, ödüller, işleyiş, iş arkadaşları, işin kendisi ve iletişimdir.Araştırmaya Ankara'nın Yenimahalle, Sincan ve Bala merkez ilçelerindeki(beden eğitimi öğretmeni olan okullar kabul edilmiş) toplam 238 devlet ilköğretim veortaöğretim okullarından tesadüfi şekilde seçilen 120 okuldan yine tesadüfi seçilen60 beden eğitimi öğretmeni 40 erkek ve 20 kadın olarak, Yenimahalle, Keçiören veEtimesğut merkez ilçelerindeki (beden eğitimi öğretmeni olan okullar kabul edilmiş)44 özel ilköğretim ve ortaöğretim okulundan tesadüfi seçilen 40 beden eğitimiöğretmeni 20 erkek, 20 kadın olarak katılmıştır.Bu araştırmada, özel okullarda ve devlet okullarında çalışan öğretmenlerin iştatmin düzeylerini ölçmek amacıyla Spector (1994) tarafından geliştirilen ?İş TatminAnketi? uygulanmıştır.Yapılan istatistiksel analizler sonucunda şu bulgular elde edilmiştir.? Özel okullarda çalışan beden eğitimi öğretmenlerinin toplam iştatmin düzeyleri devlet okullarında çalışan beden eğitimiöğretmenlerine göre daha fazladır.? İş tatmini alt boyutlarında özel okullarda çalışan beden eğitimiöğretmenleri devlet okullarında çalışan meslektaşlarına göre dahatatminkar oldukları yapılan istatistikler sonucunda görülmüştür.? Kadın beden eğitimi öğretmenlerinin toplam iş tatmin düzeyleri veiş tatmini alt boyutları erkek beden eğitimi öğretmenlerine göredaha yüksektir.Araştırmanın sonunda öğretmenlerin toplam iş tatmin düzeylerini olumsuzyönde etkileyen faktörler tespit edilmeye çalışılmış ve öğretmenlerin iş tatmindüzeylerini yükseltmeye yönelik bazı önlemler önerilmiştir.AbstractThe problem of this research is, by comparing the levels of work satisfactionof the teachers of physical education and sports employed in private and governmentprimary and secondary schools in Ankara, to emphasize the importance of the worksatisfaction on their work life.In this research, the levels of work satisfaction of the teachers of physicaleducation were handled with nine dimensions which affect totally work satisfaction.This nine dimensions are wage, advancement, director, supporting possibility, prize,procedure, co-worker, dimensions of the job and communication.In this research, totally 238 government primary and secondary schools wererandomly choosed 120 school and 60 teacher who are 40 men and 20 womenemployed in Ankara metropolitan town which are Yenimahalle, Sincan and Bala.Totally 44 private primary and secondary schools? 60 teachers who are 20 men and20 women employed in Ankara metropolitan town which are Yenimahalle, Keçiörenand EtimesğutScientists have developed several tests to measure the job satisfaction of staff.In this research, Spector (1994) ?Job Satisfaction Questionnaire? have been used.Following finding have been reached as the result of statistical analysis.? The totally job satisfactions levels of private schools? physicaleducation teachers have got more satisfactory than governmentschools? physical education teachers.? The subdimension job satisfactions levels of private schools?teachers have got more satisfactory than government schools?teacher.? The totally job satisfactions and sub dimensions job satisfactionlevels of women who are physical education teachers have got moresatisfactory than men who are physical education teachers.It is stated here that factors mentioned totally job satisfaction levelsnegatively, and advised some measures to increase the job satisfaction of teachershas been proposed at the end of the investigation