Türkiye'de basın reklamlarının retoriği: Otohaber dergisinde 1992 ve 2012 yıllarında yayınlanan otomobil ilanlarının karşılaştırmalı içerik analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET SAFA ÇAM

Danışman: JALE ÖZATA DİRLİKYAPAN

Özet:

Modern pazarlama anlayışında ürün ve markalara yönelik farkındalığın artırılması ve satış gibi nihai hedefler çerçevesinde, hangi mecrada yayınlanırsa yayınlansın tüm reklamların tüketicilerin dikkatini çekme ve onları ikna etme zorunluluğunun olması yadsınamaz bir gerçektir. Ürün ve hizmetlerin sunumu noktasında her mecranın kendine has yolları olsa da, değişmeyen en önemli unsur ikna edici iletişim zorunluluğudur. Bu çerçevede, basın reklamları diğer tüm medyalara kıyasla, yazılı ve görsel mesajları hedef kitleye ulaştırması bakımından en etkili ikna araçlarından birisi konumundadır. Farklı konularda yayın yapan tüm gazete ve dergilerin hedef kitlelerine mesaj ulaştırma yöntemleri birbirlerinden farklı olsa da tüm reklamların yaratıcılık, mesaj stratejisi, reklam dili ve çekicilikleri gibi ögeler bakımından ele alınması, nihayetinde hedef kitlelerini ikna etmesi gerekmektedir. Dolayısıyla bu tez basın reklamlarını otomobil ilanları üzerinden “ikna etme sanatı” olarak adlandırılan retorik disiplini genelinde incelemeyi amaçlamıştır. Çalışma dört ana bölümlerden oluşmaktadır. Öncelikle, retorik bilimi ve gelişim süreci ele alınmış, reklamcılık sektörü ile ilişkisi incelenmiş ve reklamlarda ne şekilde kullanıldığı açıklanmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde ise, retoriğin önemli bir konusu olan figüratif dil araçlarının yapısı incelenmiş, verilen örneklerle bu unsurlar aydınlatılmıştır. Üçüncü ve dördüncü bölümlerde, otomobil reklamlarında yer alan retorik unsurların kullanımına ilişkin verilerin elde edileceği içerik analizi yöntemi ile ilgili kuramsal bilgilere yer verilmiş ve çalışmanın yöntemi aktarılmaya çalışılmıştır. Nihayetinde, otomobil ilanlarında kullanılan retorik yapının ilan başlıkları, metinleri ve sloganları kapsamında analizinin gerçekleştirilmesiyle ortaya çıkan bulgular değerlendirilmiştir.Abstract In modern marketing, it is an important point that all advertisements should have an effect on the awareness to the message and to persuade consumers within the context of getting attention towards products or brands and promote them no matter in which medium they would publish. Although all medium have their way of promoting products or services, the obligation of persuasive communication is the most significant matter. Thereby, the press advertising, comparing to all other medium, is the most influential persuasion tool of delivering the visual and verbal message to the target audience. All the published materials that were issued different topics have a various way of delivering messages to their audiences, they should be carefully designed in creativity, message strategy, the appeals of messages briefly convince them. This study aims to analyze the automobile category within the press advertisements in the context of rhetoric discipline that is described as “the art of persuasion”. This thesis is composed of four main parts. First of all, the development of rhetoric discipline and its relationships with advertising were reviewed, and its way of presence in the ads was described. In the second part, the figurative language that is an important element of rhetoric was discussed and highlighted with the examples of usage. In the third and fourth part of the study, theoretical information about the content analyze which the data of the rhetorical elements used within the automobile advertisements will be analyzed was reviewed and the methodology of the study was stated. Finally, the findings of the data that were collected during the analyses within the headlines, copies and slogans of the automobile advertisements were reviewed.