Transnasyonalizm ve diaspora: Şili'deki Arap-Filistin toplumu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NACİYE GÖKÇEN KAYA

Danışman: NURİ YEŞİLYURT

Özet:

Bu tez çalışmasının ilk bölümünde, diaspora ve transnasyonalizm kavramları incelenmiş ve kesin bir tanımlama yapma amacı gütmeksizin uluslararası yazında mevcut tanımlamalar irdelenmiştir. Bu yaklaşımın bir amacı, her iki kavramın da uluslararası akademik çevrelerce gelişmekte olan kavramlar olarak genel kabul görmeleridir. Bu bölümde ayrıca diaspora ve transnasyonalizm kavramları arasındaki temel farklılıklar ve benzerlikler konusunda uluslararası yazında mevcut görüşler ve ortaya atılan kıstaslar ayrıntılı birşekilde ele alınmıştır. Bu çerçevede, temel farkın diaspora'nın kimlik oluşturmayla alakalı olduğu, transnasyonalizmin ise hareketlerle alakalı olduğu sonucuna varılmıştır. Sınırların ötesine yönelik birçok hareketin transnasyonal olabileceği anlaşılmaktadır. Bunun yanısıra, bu çalışmanın ana sorunsalı olan ve ikinci bölümde geniş bir şekilde ele aldığımız Şili'deki Filistin-Arap toplumunun diaspora olarak kabul edilip edilemeyeceği sorunsalının çözümünde uluslararası yazında şimdiye değin ortaya konulmuş en açık ve anlaşılabilir kıstaslar olduğunu düşündüğümüz Bauböck tarafından ortaya atılan dört kıstas kullanılarak temel argümanımızın bir sağlaması yapılmıştır. Az bilinen diapora örneklerinden birisi olduğunu düşündüğümüz Şili'deki Filistin-Arap toplumu ikinci bölümde derinlemesine mercek altına alınmış ve bu toplumun bir diaspora mı, yoksa bir göçmen toplumu mu olduğu araştırılmıştır. Elde ettiğimiz sonuç, Şili'deki Filistin-Arap toplumunun uluslararası yazında mevcut eski ve yeni tüm tanımlamalarıyla diaspora kavramı içine girdiği ve Filistin sorununa kalıcı ve adil bir çözüm bulunulana dek, bu durumun güçlenerek devam edeceği yönünde olmuştur. In the first part of this thesis we have analysed the terms diaspora and transnationalism, without trying to provide a final definition for them. The most important reason for that approach is that because both concepts are considered as still evolving concepts in the academic world and it is not useful to try to put an end to the ongoing discussions in this regard. New developments will always force us to reconsider any definition, sooner or later. On the other hand, in this part we have tried to find out fundamental differences and similarities between the terms diaspora and transnationalism by putting forth most relevant criterias developed in the academic world in this regard. Within this framework according to our findings, the main difference is that while diaspora is about creating an identity, transnationalism is about the movement itself. Many movements that are transboundary can be considered to be transnational. In the second part, we have analysed a relatively less well-known diaspora, the Palestinian-Arab community in Latin America and in Chile, in particular. Our question was, whether the Palestinian community in Chile could be considered as a diaspora or are they merely a transnational immigrant society? The answer we have found has been that the current defininitions developed so far for the concept of diaspora in the academic world are perfectly fit for the Palestinian-Arab community in Chile and all their transnational actions to and from Latin America contribute to their diaspora status. We believe that this will continue to be so at least up until a just and viable solution can be found to the Palestinian question. We have also cross-checked our argument with social scientist Bauböck's criterias of diaspora that we deem are the most clear and comprehensive criterias put forth so far.