Resmi ve özel ilköğretim okullarında uygulanan yeni ilköğretim beden eğitimi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerş (Ankara li örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HANİFE YALÇIN

Danışman: NEVİN GÜNDÜZ

Özet:

Bu çalısmanın amacı resmi ve özel ilköğretim okullarında uygulanan beden eğitimi öğretim programına iliskin öğretmen görüslerini belirlemek ve öğrencilerin 7.sınıf öğrenci kazanımlarına iliskin görüslerini belirlemektir. Bu çalısma 2008- 2009 eğitim öğretim yılında gerçeklestirilmistir. Çalısmaya Ankara merkez ilçelerdeki resmi ve özel ilköğretim okullarında görevli 205 (93 Kadın, 112 Erkek) beden eğitimi öğretmeni ve bu okullarda öğrenim gören 2595 ( 1339 Kız, 1256 Erkek) 7. sınıf öğrencileri katılmıstır. Öğretmen ve öğrencilerin beden eğitimi dersi öğretim programı hakkında görüslerini almak için besli likert tipi anket uygulanmıstır. Öğretmen anketi 3 bölüm olup 50 maddeden olusmaktadır. Öğrenci anketi ise 2 bölümden olusup 41 maddeden olusmaktadır. Anketlerin geçerlik ve güvenirlik çalısması yapılmıstır. Arastırmada öğretmenler için kullanılan anketin güvenilirlik katsayısı 0.921 ve öğrenciler için kullanılan anketin güvenirliği 0.94 bulunmustur. Anket sonucu elde edilen veriler frekans ve yüzdelerle açıklanmıs ve yorumlanmıstır. Ayrıca, ikili gruplarda bağımsız t- testi kullanılmıs, ikiden fazla gruplarda tek yönlü varyans analizi (One- Way ANOVA) uygulanmıstır. Yapılan analizlerde p<0.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıstır. Çalısmanın sonucunda beden eğitimi öğretmenleri anketteki görüslere ?Kısmen? katıldıklarını (X=3,28) belirtmislerdir. Özel okullarda görev yapan beden eğitimi öğretmenleri program hakkındaki görüslere X= 3,45 ile ?katıldıklarını? belirtirken resmi okullarda görev yapan öğretmenler program hakkındaki görüslere X= 3,25 ?kısmen katlıklarını? belirtmisleridir. Çalısmaya katılan öğretmenlerin kisisel özellikleri (yas, cinsiyet, kıdem, okulun bağlı olduğu kurum, hizmet içi eğitim durumu) ile anketteki görüsleri karsılastırıldığında, hizmet içi eğitim alıp almadıkları ve okullarının bağlı oldukları kurum bakımından anlamlı bir fark çıkmıstır (p<0.05). Cinsiyet, yas ve kıdem bakımından anlamlı bir fark bulunamamıstır (p>0.05). Ayrıca öğretmenler, en fazla Komut (%82) yöntemini kullandıklarını ve en az Bireysel Programlama (%5) Modelini kullandıklarını belirtilmistir. Öğretmenlerin kullandıkları ölçme değerlendirme yöntemlerinde ise en fazla ders içi performans değerlendirmesini(%92) kullanırken, en az yazılı sınavlarla (%7) öğrencileri değerlendirdiklerini belirtmisleridir. Arastırmada öğrenciler, programdaki 7. sınıf kazanımlarına iliskin görüslere katıldıklarını X= 4,10 ile belirtmislerdir. Çalısmaya katılan öğrencilerin cinsiyet ve okulunun bağlı olduğu kuruma göre görüsleri arasında anlamlı bir fark bulunmustur (p<0.05). AbstractThe main purpose of the study is to make clear the opinions of physical education teachers related to new physical education curriculum applied in both formal and private primary schools and is to make clear the opinion of students related to seventh class aims. The study was conducted on 2008- 2009 academic year. 205 Physical Education teachers (93 women, 112 men) working state and primary schools and 2595 (1339 girls, 1256 boys) students studying at seventh class in primary school participated in the study. Questionnaire was carried out in order to take physical education teachers and students opinions about physical education curriculum. Teachers questionnaire which is three section consists of fifty question and students questionnaire which is two section consists of fourty one question. Questionnaires? validity and realibitiy was tested: questonnaire?s used for teachers realibity was found 0, 92 and questionnaire?s used for students realibity was found 0, 94. Data were explained and interpreted by the frequency and percent calculations. In addition, T test was used in double groups and One Way Anova was used in over two groups. Meaningfulness level was set at p<0.05 in analysis tested. At the end of the study, Physical education teachers clarified that they participate ?partly? to views in the questionnaire. While teachers stuying at private schools were clarified that they partcipated to the views about curriculum with X= 3, 45, teachers stuying at state schools were participated ?partly? to views about curiculum with X= 3, 45. When personal characteristics (age, sex and seniority,) of teachers participated in the study compared with opininon in the questionnaire meaningfulness results was founded at the point of taking in service training and private or state schools (p<0.05). Meaninfulness results wasn?t founded from the point of view sex, age and seniority (p>0.05). Physical education teachers was clarified that their method the most used was command (%82) and the least used individual programming (%5). Also, Teachers clarified that their evaluation method the most used performance in lessons (%92) and the least used exam. In the study, Students clarified that they participated aim of seventh class with X=4,10. Exactly agreed difference was founded between the view of sexs (girls and boys) and betweeen school of private and state (p<0.05).