Mesih inancının Yahudi toplumundaki sosyal ve siyasal yansımaları (XVIII. yüzyıldan itibaren)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞULE İSMİHAN TÜREM

Danışman: BAKİ ADAM

Özet:

Yahudiler yüzyıllarca onları düşmanlarından kurtaracak, sürgünleri toplayacak, büyük İsrail devletini kuracak, tüm dünyayı yönetecek Kral Davud soyundan bir Mesih beklemiş, beklemektedir. Mesih gelmeden dini sebepler dışında Kutsal topraklara göç etmeye çekinen toplum, XVIII. yüzyıldan itibaren yaşadıkları bölgelerde karşılaştıkları yokluklar, savaşlar ve anti-Semitizm'in yarattığı olumsuzluk ortamında Kabala düşüncesinden etkilenen, Ortodoks Yahudiliğin içinden doğan Hasidim ve Mitnagedim hareketlerinin yeni Mesihçi anlayışının etkisiyle Kutsal topraklara küçük gruplar halinde göçe başlamıştır. Bu yeni Mesihçi anlayış, XIX. yüzyılda Doğu Avrupa da başlayan savaşlar, Milliyetçilik hareketleri ve Rusya da yaşanan pogromların yıkıcı etkisiyle Yahudilere kurtuluş yolunu açmıştır. Zira özellikle Mitnagedim disiplininden gelen rabbiler Alkalai, Kalischer, Gutmacher, Natonek ve Mohilever önderliğinde yeni Mesihçi anlayış ve Filistin'e göç konusu toplumla paylaşılmış, ilk sistemli büyük göç hareketi ise rabbi Mohilever'ın önderliğinde laik liderle kurulan Hovevei Zion tarafından düzenlenmiştir. Siyonist hareketin de öncüsü kabul edilen bu din adamları ve onların yeni Mesihçi anlayışı bu gün İsrail'in resmi dini kabul edilen Ortodoks Yahudiliğin de hakim Mesihçi anlayışı haline dönüşmüş, Siyonist hareketin de destekçisi olmuştur. Her ne kadar Mesihçi din adamları arasında görüş farklılıkları olmuşsa da dini Siyonist olarak adlandırılan gruplar ilerleyen süreçte rabbi Reines ve Kook'un önderliğinde Siyonistlerle beraber hareket etmiş, Kook'un Mesihçiliği dini Siyonizm'in günümüze kadar gelen ideolojisini oluşturmuştur. Mizrahi, Agudat Israel, Mafdal gibi Mesihçi ve dini yelpazedeki Ortodoks ve Ultra Ortodoks partilere, Gush Emunim ve Kach partisi gibi Mesihçi radikal hareketlere, dernek ve vakıflara onların görüş ve eylemlerine yer verdiğimiz çalışmamızda İsrail'in sadece laikler tarafından kurulmadığı, Mesihçi din adamlarının desteğiyle kurulduğu, din-siyaset ilişkileri, devlette giderek artan dindarlaşma eğiliminin kaynağı, siyasetin önemli paydasını oluşturan Mesihçilerin ve Mesih inancının etkilerini geniş çapta analiz edildi. This study's purpose reveals The social and political influences of Messiah Faith in Orthodox Judaism. Judaism is identified with the Holy Land, Temple, Jerusalem and the coming of the Messiah. According to Torah this land is the promised lands given to them by God. Since many years the Jews have waited for a Messiah to save them from their enemies, to gather the exiles, to establish the great Israel State and to manage the whole world. From the XVIII. century onwards This belief is has begun to be interpreted differently by the Kabalists and some Orthodox Jewish sages with the influence of anti-Semitism. Hasidim and Mitnagedim movements started the migrations to Palestine with new Messiah understanding. This opened new way for Jews. Its effects felt in XIX. century in East Europe and Russia. Some rabbis Alcalai, Kalischer, Gutmacher, Natonek and Mohilever who have new Messiah understanding. First big migration (aliyah) was made by Hovevei Zion. They were the pioneers of the movement of Zionism, and then they supported the Zionist movement. These people who are called religious Zionists, support the establishment of the State of Israel with some anti-Zionist messianists. In this thesis you find some information religious and policy. For example Mizrachi, Agudat Israel, Mafdal and the other religious parties, their leaders words, more radical Messianist movement like Gush Emunim and Kach movement. As a result, It was made a deeply study and showed to Israel was established with supports of Religious people. Their effects feel in all governments and law of State. On the other hand it shows the background of religious state.