Turgut Özakman’ın hayatı- sanatı- romancılığı


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nesrin ASLAN

Danışman: ERDOĞAN KUL

Özet:

“TURGUT ÖZAKMAN’IN HAYATI-SANATI-ROMANCILIĞI” isimliyüksek lisans tezinde Turgut Özakman’ın; Korkma İnsancık Korkma, Romantika, 19Mayıs 1999 Atatürk Yeniden Samsun’da, Şu Çılgın Türkler, Diriliş/Çanakkale 1915,Cumhuriyet Türk Mucizesi 1-2 ve Çılgın Türkler/Kıbrıs isimli romanlarıdeğerlendirmeci yaklaşım doğrultusunda incelenmiştir. Turgut Özakman’ın sözüedilen son altı eseri belgesel roman türünde yazılmış olup ait bulunduğu romantürünün teorik özelliklerinin başarılı şekilde kurgulanması sonucundaoluşturulmuştur.Korkma İnsancık Korkma adlı ilk romanında “çocuk ve cinsellik” teması,Türk edebiyatı tarihinde bugüne kadar ele alınmamış biçimde, özgün bir yaklaşımla,mekân-zaman, mekân-insan, tema-mekân, kullanımlarının işlevselliği dâhilindeoluşturulmuştur. Belgesel romanları dışında kalan bir diğer romanı Romantika’dır.Yazar bu eserini, roman kişileri ile mekân, zaman, dil ve üslup ilişkisini, modernroman türü bağlamında oluşturmuş, eserde anlatıcının işlevi, kullanılan birtakımyöntemlerle genişletilmiştir.Sözü edilen sekiz roman, metin merkezli bir yaklaşım güdülerek, romansisteminin temel unsurları; anlatıcı, tema, zaman, mekân, kişiler kadrosu, dil veüslup bakımından incelenmiş, gerekli yerlerde psikolojik, tarihsel ve sosyolojikeleştirinin sunduğu imkânlardan yararlanılmıştır.Abstract This master’s thesis which named “Turgut Özakman’s Life-Art-NovelWriting”, Turgut Özakman’s Korkma İnsancık Korkma (Don’t Be Afraid LittleHuman), Romantika (Romantica), 19 Mayıs 1999 Atatürk Yeniden Samsun’da (19May 1999 Ataturk is in Samsun Again), Şu Çılgın Türkler (Those Crazy Turks),Diriliş/Çanakkale 1915 (Resurruction/Çanakkale 1915),Cumhuriyet Türk Mucizesi1-2 (Republic Turkish Miracle 1-2) and Çılgın Türkler/Kıbrıs (Crazy Turks/Cyprus)novels were examined in evaluative approach. Turgut Özakman’s last six novels thatmentioned above are novels which written in documentary genre. These novels’theoritical charachteristics of the genre that they belong to are constructedsuccessfully.In his first novel which named Korkma İnsancık Korkma, the theme of“children and sexuality” is studied in a format that has never been dealt in this way inTurkish literature. It dealt with an original approach, setting-plot, setting-character,theme-setting have been created within the functionality of use. Another novel of theauthor which named Romantika is not a documentary novel. In this novel the authorformed character and setting, plot, language and style relations in a modern novelcontext. In this novel the function of the narrator expanded by using some methods.The eight novels that mentioned above -using a text-based approach- areexamined in terms of the main elements of the novel system which are narrator,theme, plot, setting, characters, language and style. Wherever necessary, hasbenefited from the opportunities offered by the psychological, historical andsociological criticism.