Cassidy kukla görüşme formunun beş altı yaş çocuklarına uyarlanması ve özsaygı düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1998

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYPERİ DİKİCİ

Danışman: NERİMAN ARAL

Özet:

Bu araştırma, Cassidy (1988) Kukla Görüşme Formu'nun beş-altı yaş çocuklarına uyarlanması ve özsaygı düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma; alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyde bulunan ilköğretim okullarının anasınıflarına devam eden 150 çocuk üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada çocuk ve ailesi hakkında bazı bilgileri içeren "Kişisel Bilgi Formu" ve çocukların özsaygı düzeylerini belirlemek için "Cassidy (1988) Kukla Görüşme Formu", uyarlanarak kullanılmıştır. Deneklerin özsaygı düzeylerinde sosyo-ekonomik düzey, cinsiyet, yaş ve bazı demografik özelliklerin etkisini saptayabilmek için varyans analizi yapılmıştır. Yapılan varyans analizi sonucunda; ailede ilk çocuk olmanın çocukların özsaygı düzeyleri üzerinde anlamlı bir farklılık yarattığı saptanırken, sosyo-ekonomik düzey, cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, anne ve babanın yaşı, anne ve babanın eğitim durumu, annenin çalışıp çalışmama durumu, babanın mesleği, çocukların bakımını üstlenen kişilerin önemli bir farklılık oluşturmadığı belirlenmiştir. Abstract The purpose of this study is adaptation of Cassidy (1988) puppet interview form to five and six years old child and investigation of their self esteem level. The study was carried out on 150 five and six years old child from low, middle and high socio-economical level attending to primary school. In the study "Personal Inventory Form" that includes some information about 'the subjects and their parents and Cassidy (1988) Puppet Interview Form were used. Variance Analysis was used to estimate the effects of socio economic level, sex, age and some demographic properties on subjects self-esteem level. Variances Analyses showed that: Only the first child effected self-esteem of the subjects. It was also found that; the effect of socio-economic level, sex, age, number of sibling, parents' age, parents' education level, whether mother work or not, father's job, on subjects' self-esteem were statistically not significant.