Denizli ili sınıf öğretmenlerinin takım rollerine ilişkin algıları ve takımların okula etkilerine ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YILDIRAY YILDIRIM

Danışman: İNAYET AYDIN

Özet:

Okullarda takım çalışmasının önemi her geçen gün giderek artmakta ve kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. Bu nedenle takımların sürekli yenilik ve gelişme arayışında olması, yönetimde ve okullarda önemli gelişmeleri beraberinde getirmektedir. Takım çalışmaları günden güne öğretmenlerin ilgi odağı haline gelmekte ve takım çalışmalarının incelenmesine verilen önemi artırmaktadır. Bu araştırmanın amacı; Denizli ili kamu ilkokullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin, takım rollerine ilişkin algıları ve takımların okula etkilerine ilişkin görüşlerini saptamaktır. Ayrıca söz konusu algı ve etkilerin, sınıf öğretmenlerinin bireysel ve mesleki özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini de açıklayarak konunun önemine dikkat çekilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda, tarafımdan geliştirilen ve veri toplama aracı olarak dört bölümden oluşan bir ölçek, Denizli ilinin Merkezefendi ve Pamukkale ilçelerinde bulunan resmi ilköğretim okullarında çalışan 356 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Elde edilen verilerin ilk analiz aşamasında, kullanılan ölçeğin güvenirlik ve yapı geçerliliğinin değerlendirilmesi adına, Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri uygulanmıştır. Sonraki aşamada ise, verilerin çeşitli betimsel istatistikleri ve analizleri (Kolmogorov-Smirnov/Shapiro-Wilk, Mann-Whitney U, Kruskall-Wallis, Spearman Rho Sıra Korelasyonu Katsayısı gibi) gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlara bakıldığında, öğretmenlerin en çok "Zümre Öğretmenleri Kurulu" takımına üye iken, en az "Web Yayın Komisyonu" takımına üye olduğu görülmüştür. Öğretmenler takımlarda oynadıkları rollere ilişkin olarak, kendilerine en fazla "Koordinatör Başkan" rolünü yakın bulmuşlardır. İkinci sırada "Yaratıcı-Yenilikçi", üçüncü sırada ise "Kaynak Araştırmacısı" rolünü tercih etmişlerdir. Ayrıca genel toplamda, "Mükemmelliyetçi- İşbitirici" rolü en az tercih edilen rol olmuştur. Takımların okul çalışmalarında olumlu ve olumsuz etkilerine ilişkin öğretmen görüşlerine göre, takım algılarının olumlu etkileri "tam" düzeyinde olmasına karşın olumsuz etkilerinin "orta" düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet ve mezun oldukları okul türüne göre öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı bir fark bulunurken, eğitim düzeyine göre anlamlı bir fark saptanamamıştır. Ayrıca yaş, kıdem ve bulundukları okulda çalışma yıllarına göre olumlu ve olumsuz faktörler arasındaki ilişki katsayısı hesaplanmış ve zayıf derecede pozitif yönde ilişkiler saptanmıştır. Since the importance of teamwork in schools is increasing day by day and its usage is becoming more and more widespread, the fact that teams constantly seek innovation and development provides significant improvements in management and schools. This makes teamwork the center of attention of teachers and increases the importance attached to the study of teamwork. The aim of this research is to determine the perceptions of the classroom teachers working in public primary schools in Denizli and their opinions about the effects of the teams to the school. In addition, the importance of the subject was emphasized by explaining whether these perceptions and effects differ according to the individual and professional characteristics of classroom teachers. A quantitative analysis method was used in the research. In this context, as a data collection tool, a scale consisting of 4 sections was applied to 356 classroom teachers working in official primary schools in Merkezefendi and Pamukkale districts of Denizli province. In the first analysis stage of the obtained data, the Explanatory and Confirmatory Factor Analyzes were applied to evaluate the reliability and construct validity of the scale used. In the next stage, various descriptive statistics and analyzes (such as Kolmogorov-Smirnov / Shapiro-Wilk, Mann-Whitney U, Kruskall-Wallis, Spearmen Rho Rank Correlation Coefficient) were performed. The results indicate that, (1) Teachers were the members of the ''Group Teachers Board" team and the least were members of the ''Web Publishing Commission" team. (2) Regarding the roles that teachers play in teams, they found the role of "Coordinator-Chairman" at most close to them. They preferred "Creative- Innovator" in second place and "Resource Invastigator" in third place. In addition, the role of "Completer-Finisher" was the least preferred in the overall total. On the positive and negative effects of teachers and teams on school work; while the positive effects of team perceptions were "Full" and the negative effects were "Moderate".(4) While there was a statistically significant difference in positive and negative team perceptions according to gender and school type, no significant difference was found according to education level. In addition, the correlation coefficient between positive and negative factors were calculated according to age, seniority and years of work in the school where they were located and weak positive relationships were determined.