Sözel kesir problemlerinde kişiselleştirilmiş öğretimin öğrenci başarısına ve derse ilgisine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PINAR ÖZKAN

Danışman: ÖZLEM ÇAKIR

Özet:

Bu çalışma, matematik dersi 5. sınıf düzeyinde kesir problemlerinin öğretim sürecinde sözel matematik problemlerini kişiselleştirmenin öğrenci başarısına etkisinin olup olmadığını belirlemek amacıyla deneysel desen ve nitel veri birleşiminden oluşan karma araştırma deseni ile yapılmış bir araştırmadır. Araştırma 2018- 2019 Öğretim Yılında, iki alt gruptan (Sınıf Ortamında Kişiselleştirilmiş ve Sınıf Ortamında Kişiselleştirilmemiş) oluşan 44 beşinci sınıf öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışma öncesinde ön başarı testi (Cronbach's alpha = .65) uygulanmıştır. Uygulama, "Kesir Problemleri" ile ilgili problemlerden oluşan basılı kişiselleştirilmiş ve kişiselleştirilmemiş öğretim materyalleri ile sekiz ders saati sürmüştür. Deneysel işlem sonrasında öğrencilere aynı başarı testi tekrar uygulanmıştır. Deneysel işlem sonrasında öğrencilerin derse ilişkin ilgi düzeylerini belirlemek için "Derse İlgi Ölçeği" (Cronbach Alpha = .93) ve öğrenci görüşlerini almak için "Görüş Formu" uygulanmıştır. Öğrencilerin akademik başarı düzeylerinde kişiselleştirilmiş öğretimin etkisininin anlamlı bir farkın meydana gelip gelmediğini değerlendirmek için karışık desenler için iki faktörlü ANOVA, kişiselleştirilmiş ve kişiselleştirilmemiş öğretimin matematik ilgi puanlarına etkisini kıyaslamak için bağımsız örneklemler t- testi, Türkçe okuduğunu anlama düzeyi için öğrencilerin matematik başarısı normal dağılım göstermediğinden dolayı Kruskal – Wallis H Testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde, öğrencilerin ön test – son test puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olduğunu kişiselleştirilmiş öğretim gören ve kişiselleştirilmemiş öğretim gören öğrencilerin her ikisi için ön ve son test başarı puan ortalamaları arasındaki fark anlamlı olmasına rağmen (p< .05), grupların öntest- sontest puanları arasında anlamlı bir fark tespit edilememiştir (p= .57). Kişiselleştirilmiş ve kişiselleştirilmemiş öğretimin matematik ilgi puanlarına etkisinin olmadığı belirlenmiştir (p= .16). Türkçe okuduğunu anlama düzeyi ile öğrencilerin matematik başarısı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir (p= .03). Başka bir deyişle ve kendi sınırlılıkları içinde bu araştırma kişiselleştirme değişkeninin öğrenci başarısı ve ilgisi üzerinde etkili olmadığını ortaya koymuştur. Deney grubundaki öğrenciler, matematik dersi esnasında kişiselleştirilmiş problemlerin kullanımını olumlu algıladıklarını ve bu durumun motivasyonu artırıcı, kendilerini özel hissettiren, merak uyandırıcı, etkileşimi artırıcı, gerçek hayata yakın ve eğlenceli öğrenme ortamı sağladığı yönünde görüş belirtmiştir. Öğrencilerin ve uygulayan öğretmenlerin görüşleri olumludur. This study is a mixed-method research which investigates whether there is an effect of personalization of word fraction problems at five grade, on students' success by using experimental design and qualitative data. The research has been conducted on two subgroups (Personalized/Non-personalized in the classroom) which consist of 43 students of year five, during 2018-2019 teaching year. Just before starting the experimental study, mathematic success test which has a Cronbach's alpha value of .65 have been applied in order to determine students' initial mathematic knowledge. Teaching materials of word problems (mid-evaluation and work sheet) have been used during the lessons of "Fraction Problems". Personalized and non-personalized word problems have been used during the teaching application in the classroom by the help of printed teaching materials. Experimental process was continued for eight course hours. After the experimental studies, once again the same success test and the survey has been applied. In addition to these, "Interest in Course Rating" which has a Cronbach alpha value of .93 for determination of the students' interest level to the course and "Application Evaluation Form" which was aimed to gather students' opinions related with the application have been conducted. Two Way ANOVA for Mixed Measures has been applied in order to evaluate whether there is a significant difference in students' academic success levels between the experimental and control groups. Independent sample t-test has been applied for comparing the effect of personalized and non-personalized learning on students' interest on the course. Due to non-normal distribution of mathematic success, Kruskal-Wallis test has been applied for Turkish reading comprehension levels. In the light of the data generated by this research; although there is a significant difference in pre-test and post-test success points average for both of experimental and control groups (p< .05); there was not a significant difference between the pre-test and post-test results of the groups (p = .57). In addition to these, it has determined that there was no effect of personalized and non-personalized learning on students' interest level (p = .16). It has also been proved that there was a significant effect of students' Turkish language level (3 different levels have been considered) on mathematic academic success (p = .03). In other words, this study (in its defined scope) revealed that personalized learning is not effective on students' success, attitude and interest. Experimental group students have expressed their opinions that they perceive positively. They found personalized learning in mathematic lessons; motivational, makes them feeling special, attractive, interactive, close to real life and much entertaining. Both students' and teachers' opinions are positive in that sense.