İşitme engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerisinde yaşadıkları sorunların öğretmen görüşlerine dayalı olarak incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜRCAN GÜNHAN

Danışman: İSA BİRKAN GÜLDENOĞLU

Özet:

Bu araştırmanın amacı, işitme engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerisinde yaşadıkları sorunların öğretmen görüşlerine dayalı olarak incelenmesidir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşmelerle elde edilmiştir. Araştırmaya Ankara Kemal Yurtbilir İşitme Engelliler İlkokulu'ndan toplam 10 sınıf öğretmeni katılmış olup veriler tümevarım tekniği ile analiz edilmiştir. Elde edilen verilerden 7 adet tema oluşturulmuştur. Araştırma bulgularına göre öğretmenler okuduğunu anlama becerisini akademik başarı ve toplumsal yaşama katılım açısından tartışmasız öneme sahip bir beceri olarak görmektedirler. Öğretmenler işitme engelli öğrencilerin söz dağarcıklarının yetersiz olduğunu, ek bilgisine ve kullanımına sahip olmadıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler işitme engelli öğrencilerin okumanın özellikle anlama boyutunda sınırlılık yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Görüşmeye katılan öğretmenlerin tamamı genel eğitim programının işitme engelli öğrencilere uygun olmadığını, işitme engelliler için hazırlanmış bir programa gereksinim duyduklarını öneri ve beklenti olarak ifade etmişlerdir. Öneri ve beklentiler arasında farklı olarak göze çarpanlar ise donanımlı personel yetiştirilmesi ve eğitim materyallerinin sağlanması olmuştur. The purpose of this study was to examine the difficulties of students with hearing impairments in reading comprehension according to teacher opinions. In this study, the qualitative research design was used and semi-structured interviews were conducted. The participants of this study included 10 teachers from Kemal Yurtbilir Elementary School for Students with Hearing Impairments, and the data were analyzed by induction. A total of 7 themes were formed with the data. According to the results of the study, teachers viewed the reading comprehension skill as a critical skill for academic success and participation in community life. They indicated that vocabulary skills of students with hearing impairments were inadequate and the students did not have the knowledge or use of suffixes. Moreover, the teachers stated that especially for the comprehension students with hearing impairments had limitations. All the participant teachers indicated that the general education program was not appropriate for the students with hearing impairments and as their suggestion and expectation they stated that there was a need for a program tailored for students with hearing impairments. The other striking suggestions and expectations were related to the training well-equipped personel and providing educational materials.