Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ŞEBNEM SOYLU
Danışman: AYŞE OKVURAN
Özet:Bu çalışmada Türkiye'nin çeşitli illerinde devlet okulları, özel okullar ve özel kurs/ derneklerde yaratıcı drama öğretmeni olarak görev yapmakta olan eğitimcilerin demokratik tutumları ile iletişim becerileri arasında bir ilişki olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya 18 faklı ilden 143 yaratıcı drama öğretmeni katılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada araştırmacı tarafından hazırlanan ve katılımcıların demografik bilgilerini toplamayı amaçlayan Kişisel Bilgi Formu ile Demokratik Tutum Ölçeği ve İletişim Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Araştırmada verilerin analizi için bağımsız grup t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Çarpım Moment Korelasyon Analizi kullanılmış olup, .05 anlam düzeyinde sınanmıştır. Yaratıcı drama öğretmenlerinin demokratik tutumları ve iletişim becerilerinin cinsiyet ve çalışma yılı değişkenlerine göre farklılık göstermezken, mezun olunan fakülteye göre anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Bu verilerin ışığında iletişim becerileri ve demokratik tutumların kadın ya da erkek öğretmenler için benzer olduğu, çalışma yılının iletişim becerileri ya da demokratik tutumlar üzerinde önemli etkiye sahip olmadığı ve mezun olunan fakülte türünün demokratik tutum ve iletişim becerileri üzerinde önemli etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yaratıcı drama öğretmenlerinin İletişim Becerileri ve Demokratik Tutum puanları arasındaki ilişkiyi saptamak amacıyla yapılan korelasyon analizi sonucunda; İletişim Becerileri ile Demokratik Tutum arasında pozitif yönde bir korelasyon olduğu saptanmıştır. Bu doğrultuda yaratıcı drama öğretmenlerinin demokratik tutumları ile iletişim becerilerinin ilişkili olduğu sonucuna varılmıştır. In this research it is aimed to investigate the relationship between the communication skills and the democratic attitudes of creative drama teachers who are working in public schools, private schools, and private institutions in several cities of Turkey. 143 creative drama teachers have been participated to the study from 18 cities. Correlational research method is administered. In order to investigate the demographic parameters of the participants Personal Inventory Form is developed by the researcher. Additionaly Communication Skills Scale and Democratic Attitude Scale are administered for the research. Independent samples t test, Analysis of Variance (ANOVA), and Pearson Product Moment Correlation Analysis are applied. Accoding to the results, the democratic attitudes and the communication skills are not related with the gender or the working year of the creative drama teachers, but the faculty that they are graduated has a significant influence on both of the scores. Lastly, according to the correlation analysis; it is found that there is a significant and positive relationship between the Communicaton Skills and the Democratic Attirudes of the creative drama teachers. It is concluded that Communication Skills and the Democtaric attitudes are related with each other, but it is not possible to suggest a cause and effect relationship for correlational research.