Kastallânî (158-923 / 1448-1517) ve İrşâdü’s-Sârî isimli eserinin hadis şerhçiliği açısından incelenmesi


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet Sait UZUNDAĞ

Danışman: KAMİL ÇAKIN

Özet:

UZUNDAĞ, M. Sait, “Kastallânî (851-923/1448-1517) ve İrşâdü’s-Sârî İsimli Eserinin Hadis Şerhçiliği Açısından İncelenmesi”, Doktora Tezi, (Danışman: Prof. Dr. Kamil ÇAKIN), Ankara Üniversitesi, 2012. XI+339 sayfa.Tez giriş ve dört bölümden oluşmaktadır.Girişte Kastallânî’nin yaşadığı bölgenin kısa da olsa tarihi seyri ve sosyal, ilmi durumu ele alınmış olup, hayatı, hocaları, eğitimi ve ilmi kişiliği, Suyûtî-Sehâvî ile Suyûtî-Kastallânî çekişmesi, öğrencileri ve eserleri hakkında bilgi verildi. Birinci bölümde, İrşâdü’s-Sârî hakkında genel bilgiler ve şerhin mukaddimesi ele alınmış olup, İrşâdü’s-Sârî’nin kaynakları ve Buhârî’nin nüshaları hakkında genel bilgiler verildikten sonra, nüshalar arasındaki farklara temas edilmiştir. İkinci bölümde, Kastallânî’nin şerhteki isnat ve metinlerdeki şerh metodu, hadislerdeki lafzi ve fıkhi boyut ile hadis metinlerindeki muhteva tahlillerindeki metodunun yanı sıra Kastallânî’nin rivayet metinlerini değerlendirmesi ele alınmıştır. Üçüncü bölümde ise, Kastallânî’nin hadis-sünnet anlayışı ile şerhindeki muhtelifü’l-Hadis ilmi üzerinde duruldu. Son bölümde ise Kastallânî aynı zamanda kelamcı olarak da bilindiği için O’nun kelâmî görüşleri üzerinde duruldu. Çalışma sonuç ile bitmektedir.Abstarct UZUNDAĞ, M. Sait, “al-Qastallânî (851-923/1448-1517) as a Hadith Commentator in his Irshâd al-Sârî”, Ph.D. Dissertation, (Supervisor: Prof. Dr. Kamil ÇAKIN), Ankara University, 2012. XI+339 pages.This dissertation comprises an introduction and four chapters. In the introductory section, first the historical, social and scientific situation in Mamluk Egypt during the life of al-Qastallânî (d. 923/1517) is dealt with. In the biography of al-Qastallânî that follows, his life and education, his teachers and disciples and his works are given; his academic personality and his conflict with al-Suyûtî are discussed. In the first chapter, some general information about al-Qastallânî’s Irshâd al-Sârî, a commentary on al-Bukhārī’s al-Jâmi‘ al-Sahîh, is supplied. Then the introduction of al-Qastallânî to his commentary and his sources are discussed. Next, the versions of al-Bukhârî’s book that al-Qastallânî used and the differences between those versions and the influence thereof on al-Qastallânî’s writing are dicussed. Chapter II deals with the methods and techniques al-Qastallani applied in his study of both the isnâds and texts of traditions, and also with his discussions of the lexical and legal aspects of traditions. Al-Qatallânî’s understanding of hadîth and sunna as well as his treatment of contradictory traditions (mukhtalif al-hadîth), form the subject of Chapter III. The fourth and the last chapter is about al-Qastallânî’s theological approach to the traditions as he was also known to be an esteemed theologian in additon to being a respected jurist and a traditionist. The study