6284 sayılı ailenin korunması ve kadına karşı şiddetin önlenmesine dair kanun'da öngörülen tedbirler ve bu tedbirlere ilişkin usul


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RECEP KAHRAMAN

Danışman: EMEL HANAĞASI

Özet:

Gerek ulusal gerekse uluslararası alanda toplumsal bir mesele haline gelen şiddet olgusu, süreç içerisinde devletlerin bizzat müdahalede bulundukları bir kamusal bir niteliğe bürünmüştür. Bu bağlamda Türk hukukunda 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Yönelik Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun yürürlüğe girmiş ve şiddet ile etkin, sistematik ve ivedi bir mücadelenin sağlanması için koruyucu ve önleyici tedbirler düzenlenmiştir. 6100 sayılı HMK'da düzenlenen çekişmesiz yargı işleri arasında sayılan ve fakat kamusal bir öneme sahip olan bu koruyucu ve önleyici tedbirler, bu özellikleri sebebiyle genel usul ilkelerinden önemli şekilde ayrılmakta ve kendine has usulî ilkeler çerçevesinde uygulanabilmektedir. Bu nedenle koruyucu ve önleyici tedbirlere uygulanacak usulün çerçevesinin belirlenmesi de büyük önem taşımaktadır. Çünkü bu tedbirler uygulanırken atlanan herhangi bir usuli kural, koruyucu ve önleyici tedbirlerden beklenen amacın da gerçekleşmesini engelleyecektir. Dolayısıyla bu çalışmada, 6284 sayılı Kanun usul hükümleri çerçevesinde ele alınmış ve çözüm önerileri sunulmuştur. Her iki tedbir türü de şiddet mağdurunun korunması amacına yönelik olmasına rağmen, koruyucu tedbirler, doğrudan şiddet mağduruna yönelik olarak verilmekteyken; önleyici tedbirler ise şiddet uygulayana yönelik olarak verilmekte ve bu kişinin hak ve özgürlüklerine müdahale içermektedir. 6284 sayılı Kanun'da aile mahkemesi hâkiminin verebileceği koruyucu ve önleyici tedbirler yanında mülki amir tarafından verilebilecek koruyucu tedbirlere de yer verilmiştir. Ayrıca kolluk amirinin de gecikmesinde sakınca bulunan hallerde belirli koruyucu ve önleyici tedbirlere karar verebileceği öngörülmüştür. Koruyucu ve önleyici tedbirler, HMK'da açıkça çekişmesiz yargı işleri arasında sayıldığından, tedbir talebi incelenirken öncelikle 6284 sayılı Kanun'a, burada hüküm bulunmaması halinde ise HMK'nun çekişmesiz yargıya ilişkin düzenlemelerine bakılması gerekir. İvedi şekilde uygulanmaları önem taşıdığından koruyucu ve önleyici tedbirlerin, gerekmedikçe duruşma yapılmadan, dosya üzerinden verilmesi gerekir. 6284 sayılı Kanun kapsamında verilen her türlü karara karşı iki hafta içerisinde aile mahkemesi nezdinde itiraz edilebilir. Ayrıca tedbir kararlarının resen ve en seri vasıtalarla tedbirin niteliğine göre tedbiri icra edecek olan resmi merciye bildirilmelidir. Şayet usulüne uygun şekilde tebliğ yapılmış tedbir kararına şiddet uygulayan tarafından aykırı davranılırsa, bu durumda zorlama hapsi gündeme gelecektir. The case of violence, which has become a social issue both nationally and internationally, has turned into a public nature that states themselves intervene in the process. In this context, the Law No. 6284 on the Protection of the Family and the Prevention of Violence Against Women entered into force in Turkish law and protective and preventive measures were organized to ensure an effective, systematic and immediate fight against violence. These protective and preventive measures, which are considered to be among the non-contentious judicial affairs regulated in Code of Civil Procedure No. 6100, are distinguished from the general procedural principles and can be implemented within the framework of their own procedural principles. Therefore, it is also important to determine the framework of the procedure to be applied to the protective and preventive measures. This is because any procedural rule that is omitted when implementing these measures will prevent the realization of the intended purpose of the protective and preventive measures. In this study, the Law No. 6284 has been discussed within the framework of the procedural provisions and solution proposals have been presented. Although both types of measures are aimed at the protection of victims of violence, protective measures are given directly to the victim of violence meanwhile preventive measures are given to the perpetrator and include interference with their rights and freedoms. The Law no. 6284 includes the protective and preventive measures that may be given by the family court judge as well as the protective measures that may be given by the local authorities. In addition, it is foreseen that the law enforcement officer may also decide on certain protective and preventive measures in case of delay. Since protective and preventive measures are clearly included in the non-contentious judicial affairs in the Code of Civil Procedure, the Law No. 6284 should first be considered when examining the request for a measure, and in the absence of provisions therein, the Code of Civil Procedure's regulations on non-contentious judiciary should be considered. As it is important that they are applied urgently, protective and preventive measures should be given on file without unnecessary hearing. Any decision taken within the scope of Law No. 6284 may be appealed before the family court within two weeks. Furthermore, the decisions of the measure should be communicated ex officio and by the most rapid means to the official authority which will perform the measure according to the nature of the measure. If the precautionary decision, which has been duly communicated, is violated by the perpetrator, the coercion shall be put on the agenda.