Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEVDA SARIKAYA
Danışman: KAMİL ÇAKIN
Özet:Ahmed b. Hanbel'in Müsned'i içerdiği hadislerin sıhhati bakımından çeşitli tartışmalara neden olmuştur. Muhaddislerden bir kısmı Müsned'in içerisinde sahih ve zayıf hadisle birlikte az sayıda mevzû hadis olduğunu ileri sürmüş, buna itiraz eden bir grup âlim ise Müsned'de mevzû hadis olduğu iddialarını reddetmiştir. Söz konusu tartışmanın taraflarından olan İbnu'l-Cevzî uydurma hadisleri topladığı eseri Kitâbu'l-Mevzûât'ta Müsned hadislerinden bazılarını zikretmiş, onu takiben Irakî el-Kelâm ale'l-ehâdîsi'lletî tukullime fî–hâ bi'l-va'z ve hiye fî Müsnedi'l-İmâm Ahmed adlı cüzünde topladığı dokuz Müsned hadisine mevzû hükmü vermiştir. Bu iddialara itiraz eden İbn Hacer, İbnu'l- Cevzî ve hocası Irakî'nin mevzû hükmü verdikleri toplam yirmi dört Müsned hadisini el-Kavlu'l-Müsedded fî'z-zebbi 'an Müsnedi Ahmed adlı eserinde savunmuştur. Zikri geçen eserde Müsned hadislerine yöneltilen tenkidlere cevap veren İbn Hacer, bu hadislere uydurma hükmü verilemeyeceğini ileri sürmüştür. Bu çalışmada, mevzû olduğu iddia edilen Müsned hadislerine yöneltilen tenkidler ve İbn Hacer'in bu tenkidlere verdiği cevaplar inceleme konusu yapılmıştır. Müsned hadislerine yönelik tenkidlere çeşitli gerekçelerle itiraz eden İbn Hacer'in ileri sürdüğü gerekçeler çeşitli başlıklar altında ele alınmış ve itirazında ne derece isabetli olduğu diğer âlimlerin görüşleri ışığında tespit edilmeye çalışılmıştır. Ahmed b. Hanbal's Musnad has caused various discussions in terms of the authenticity of the hadiths that included Musnad. Some of the muhaddiths claimed that with sound and weak hadiths there are few fabricated hadiths as well in Musned, while a group of scholars who objected to this rejected the claim that there are fabricated hadiths in Musned. Ibnu'l-Jawzi, who is one of the side of the aforementioned discussion, mentioned some of the Musnad's hadiths in his work Kitâbu'l-Mevzûât in which he collected fabricated hadiths, followed by Iraqî in his work el-Kelâmale'l-ehâdîsi'lletî tukullime fî–hâbi'l-va'z and hiye fî Müsnedi'l-İmâm Ahmed mentioned nine hadiths of the Musnad as fabricated. Ibn Hajar, who objected these claims, defended a total of twenty four Musnad's hadiths, that Ibnu'l-jevzî and his teacher Iraqî both claimed to be fabricated, in his work called al-Qavlu'l-Musadded fî'z-zebbi 'an Musnedi Ahmed. In the mentioned work, Ibn Hacer responded to the criticism over the Musned hadiths and asserted that these hadiths could not be called fabricated. In this study, the criticisms against those Musned's hadiths which were claimed to be fabricated and the response of Ibn Hacer to these criticisms are made the subject of examination. The justifications put forward by Ibn Hajar, who objected to the criticisms against Musnad's hadiths for various reasons, were discussed under various headings and in the light of other scholars' views it was tried to identify how accurate he is in his objections.