TÜRKİYE’DE ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA FRANSIZCANIN ÖĞRETİMİ: TARİHSEL GELİŞİM MODELLER, UYGULAMALAR


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nesrin TEKİN

Danışman: MEHMET EMİN ÖZCAN

Özet:

TÜRKİYE’DE ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA FRANSIZCA’NIN ÖĞRETİMİ: TARİHSEL GELİŞİM, MODELLER, UYGULAMALAR ÖZET: Türkiye’de ortaöğretim kurumlarında öğretilen Fransızcanın kullanımının yaygınlığını, geçmişten bugüne kadar tarihsel açıdan inceleyerek ortaya koymak; ortaöğretimde Fransızca ders kitabı olarak okutulan materyalleri inceledikten sonra, varılan sonuçlardan, uygulanan yöntemlerin geçerliliğini ve bu materyallerin yararlılığını tartışarak Fransızcanın daha iyi bir şekilde öğretilmesi ve kalıcı olması için nelerin uygulanabileceğini belirlemeye yardımcı olacak sorunları ortaya koymak; Ankara ilinde altı ortaöğretim kurumunda uygulanan anket ile Fransızcanın ikinci yabancı dil olarak öğretilmesinde bugün gelinen noktayı tartışmak araştırmamızın başlıca amaçlarındandır. Araştırmamız, Türkiye’de geçmişten günümüze eğitim tarihinin ve yabancı dil öğretimi durumunun nasıl bir gelişme gösterdiğini gözler önüne serdikten sonra, yabancı dil olarak Fransızcanın Türkiye’de öğretilmeye başlandığı yıllardan bugüne geldiği yeri anlamamızı sağlayacaktır. Bu çalışmada, 1940’lı yıllardan 2000’li yıllara, Türkiye’de yabancı dil olarak Fransızcanın öğretilmesinde kullanılan yöntemlerin ve yaklaşımların açıklanmasından sonra, ders kitaplarının incelenmesi yoluyla belirtilen bu yöntemlerin geçerliliği, yararlılığı ve ortaya çıkardığı sorunlar tartışılmıştır. Günümüzde ortaöğretim kurumlarında yabancı dil olarak öğretilen Fransızcanın kesin durumunun anlaşılabilmesi için Ankara’da bulunan altı ortaöğretim kurumunda öğrencilere yönelik bir anket düzenlemesi yapılmıştır, bu anketin istatistiksel bulgularına göre yorumlar yapılmış ve sonuç olarak ortaya çıkarılan sorunların tespiti yapılıp, bu sorunlara ne gibi çözümler getirilebilir konusu üzerinde durulmuştur. Türkiye’de yabancı dil öğretiminin sorun haline geldiği, Fransızcanın geçmişten bugüne gelindiğinde, kullanım alanının giderek sınırlandığı ve bu sebeple önemini kaybetmeye başladığı bir zamanda, Batıya açılan kapı olarak görülen yabancı dil eğitiminin, çağdaşlaşma yolunda ilerleyen bir toplum için şart olduğunu söyleyerek bu konunun üzerinde önemle durulması gerektiğini savunabiliriz. Araştırmamız, bu önemli konunun bir parçası olan yabancı dil olarak Fransızcanın öğretimi konusunda neler yapılabileceğini, tarihten ve günümüzden içerdiği örneklerle ortaya koyacak yardımcı kaynak olarak düşünülmüştür.