Sosyal etkileşimi geliştirecek peyzaj tasarımı üzerine bir araştırma: Çukurambar Mahallesi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞAFAK GÖKÇE

Danışman: AYSEL USLU

Özet:

Günümüz kentleri, aşırı nüfus yığılmaları, çarpık yapılaşma, plansızlık nedenlerinden ötürü bir çöküş süreci yaşamaktadır. Bu çöküş sadece fiziksel anlamda yaşanan bir çöküş değildir. Kentlerde yaratılan konut tarzı ve olumsuz konut çevresi koşulları insanları yalnızlığa, iletişimsizliğe, bireyselleşmeye hatta köksüzlüğe doğru yönlendirmiştir. Bu çalışma, kentlerin fiziksel ve sosyal anlamdaki kaotik yapısına bir çözüm önerisi getirmek amacıyla yapılmıştır.Bu çalışmada, bireyleri dış mekana, sosyalleşmeye, bir arada olmaya yönlendirecek bir araç olarak peyzaj tasarımının önemi vurgulanmaya çalışılmış, özellikle sorunlu bölgeler olan dönüşüm alanlarında sosyal etkileşimi sağlamak, topluluk hissini uyandırabilmek için kullanılabilecek mekan tasarım araçları irdelenmiştir. Çalışma alanı olarak özellikle oldukça hızlı bir dönüşüm geçirmiş Çukurambar Mahallesi seçilmiştir. Alanda hala dönüşmemiş yerlerin olması farklı fiziksel ve sosyal koşullardaki bireylerin mekansal davranışlarını inceleme olanağı sağlamıştır. Çalışmanın somutlaştırılabilmesi ve nicel veriler elde etmek amacıyla dönüşüm alanında, insan-mekan ve komşuluk ilişkilerini irdeleyen bir anket uygulaması yapılarak değerlendirilmiştir. Bu çalışmanın, kentsel dönüşüme uğrayacak alanlarda ve yeni yerleşmelerde sosyal etkileşim alanları yaratma konusunda bir rehber niteliği taşıması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda tez şu bölümlerden oluşmaktadır:-Literatür taraması ile elde edilmiş bilgiler ışığında hazırlanan, konuyla ilgili kavramları inceleyen kuramsal temeller bölümü-Çalışmada kullanılan materyal hakkında bilgi veren ve izlenen yöntemi anlatan materyal ve yöntem bölümü-Çalışma alanına ilişkin verileri ve bulguları anlatan önceki bölümlerde verilen bilgilerle bunları ilişkilendiren araştırma ve bulgular bölümü-Tüm bilgilerin sentezlendiği ve önerilerin sunulduğu tartışma ve sonuç bölümü.