Rusya’da din psikolojisi çalışmalarında ben ötesi yaklaşım


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayrat FAKHRUTDİNOV

Danışman: ÖZNUR ÖZDOĞAN

Özet:

Rus toplumunda günümüzde “Tanrının alaca çağı” yaşanmaktadır. Yani topumun ne doğru ahlaki, ne milli adetleri vardır. Bu nedenle aktüel maneviyat araştırmalarına ciddi anlamda ihtiyaç vardır.252Bize göre Ben Ötesi Yaklaşım ve Din Psikolojisi maneviyat alanında bilimsel çalışmalardır ama Rusya’daki uzmanların bu konudaki görüşleri farklıdır. Onlar, «Transpersonel», «manevi» ve «dini» kavramlarının ayrılması gerektiğini, çünkü “dini değişik haller”in dini inanç sistemleriyle ilgili, “manevi hal”lerin insan ruhu ile ilgili ama “transpersonel (holotropik) hal”lerin sadece ruh ile değil aynı zamanda yüksek seviyedeki bilincin değişik halleri ile ilgili olduğunu söylemektedirler.253Grof’un fikirlerin incelemekten sonra, önceki açıklamalara göre sonuç olarak şunları söyleyebiliriz:1. Holotropik tekniklere göreceli böyle bir sonuca varabiliriz ki bu teknik arketipik insan yapılarına, biyografik verilerine bir yoldur ve bütün varlıklarla bağ kurmak için bir usuldur.Grof bir yeni dünya görüşünü, bir ideolojik kavramları yarattı.2. Aslında holotropik paradigmayı farklı yönlerden inceleyebilirdik ama biz dini taraftan baktık, paradigmanın aslı ve kökü, teknikleri ve dünya görüşü New Age çağına uyumludur. Holotropik paradigma ve New Age felsefesi aynı zamanda ve aynı 60-larda psychedelic devrimden oluşmuştur.Bizim karşımıza çıkan bu dünya görüşü kendisinde okkült öğrenimin, kabala, astroloji, şamanizm teknikleri hem de geleneksel olmayan hristiyan mistik akışların bir karışımını icermektedir.3. Ben Ötesi Yaklaşım’ın çok derin kökleri Karl Gustaf Jung analitik psikolojide görebiliriz. Özellikle kolektif bilinçdışı ve arşetipik alanın öğrenimde Holotropik Haller’in fenomenin açıklamasını gorebiliriz. Ama bizim düşüncemize göre arşetipik figürler kişinin pskolojisinin bir parçasıdır, arşetipik figürler insanın antropoloji aşamaları ve odak noktalarını gösteriyor.“Biyo enerji” ile ilgili bölümündeki verilen bilgilere göre bir sonuç yapabiliriz.Rusya’da ve diğer ülkelerde yapılan araştırmalara göre insan bedeni üzerinde ışınmalar çevredeki fon ışınmalardan yüzlerce defa daha güçlüdür.254Verilmiş monografik yazılardan hipotezlerden ve deneme tasvirlerinden ‘biyo-alan’ın insanın organizma ve psişik seviyedeki bütün süreçlerini oluşturduğu ve bütün enformasyona arşiv olarak ve düşünmesinin aleti olarak hizmet ettiği anlaşılmıştır.255Bu çalışmamızda Litvaq’ın çalışmalarını incelemeye bir giriş yapılmıştır. Daha derinlemesine incelemelerle onun tekniklerini daha fazla açıklamak mümkündür. Özellikle Rusya’da Hristiyan Papazların ve Ben Ötesi Yaklaşım uzmanlarından Din Psikoloji üzerinde daha özel teknikleri kullanan uzmanların teknikleri de incelenmeyi beklemektedir.Abstract There is hard time in Russian society. That means Russian society is very far from their national customs, traditions and religion. In that case spiritual researches are very important.256There is hard time in Russian society. That means Russian society is very far from their national customs, traditions and religion. In that case spiritual researches are very important.In our opinion transpersonal pshycology and religion pshycoly are scientifical researches. But Russian scientists consider transpersonal and religion pshycology as an unscientific dicipline. Russian scientists suppose that terms Transpersonal pshycology, Spiritual pshycology and Religious physcology must be used separately. That depends on the thought that religious phases belong to system of beliefs. Spiritual state is a part of human’s soul. Transpersonal term belongs not only to human’s soul but also to changed state of mind.257In our opinion transpersonal pshycology and religion pshycoly are scientifical researches. But Russian scientists consider transpersonal and religion pshycology as an unscientific dicipline. Russian scientists suppose that terms Transpersonal pshycology, Spiritual pshycology and Religious physcology must be used separately. That depends on the thought that religious phases belong to system of beliefs. Spiritual state is a part of human’s soul. Transpersonal term belongs not only to human’s soul but also to changed state of mind.After studying Groff’s thoughts we can point out to some conclusions:1. Transpersonal techniques allow to know humans himself and create bounds with environment. Groff created new perception of the world and mentallity.2. Bizim karşımıza çıkan bu dünya görüşü kendisinde okkült öğrenimin, kabala, astroloji, şamanizm teknikleri hem de geleneksel olmayan hristian mistik akışların bir karışımı icerir.Looking at transpersonal psychology unprejudiced we see that roots, foundations and techniques and perception of the world are the same with the New age sect. Transpersonal psychology and the “New age” sect were founded at the psychedelic age in sixties. T.p. includes mixed techniques of Kabala, shamanism, occult techniques and techniques of Christian mystic groups.3. There is we can see some roots of K.Yung’s analytical pshycology in transpersonal phycology.After studying some researches of M. Litvak we defined him as an expert of religious phsycology. Litvak’s works differ from researches of christian physcologist and experts of transpersonal physcology.In the conclusion of the chapter “Bio energy” we can see that the radiation of human’s body is stronger than the radiation of the environment.258According to scientists the bioenergical sphere saves all physocological and informative processes like a vault.