Performans görevlerinin öğrencilerin fen ve teknoloji dersine ilişkin tutumlarına ve eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ela FURAT

Danışman: ÖMER KUTLU

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı; performans görevlerinin öğrencilerin fen ve teknoloji dersine ilişkin tutumlarına ve eleştirel düşünme eğilimlerine etkisini belirlemektir. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu deneysel modelde yapılmıştır. Araştırma 2008-2009 eğitim-öğretim güz yarıyılında, Ankara ili Çankaya İlçesi’ndeki Ahmet Haşim İlköğretim Okulu’na devam etmekte olan 7. Sınıf öğrencileriyle yürütülmüştür. Araştırmaya deney grubunda 31, kontrol grubunda 31 olmak üzere toplam 62 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın yürütüldüğü deney ve kontrol grupları yansız atama ile belirlenmiştir. Araştırmada, öğrencilerin fen bilgisine karşı tutumlarını ölçebilmek amacıyla “Fen Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği (FBDTÖ)”, eleştirel düşünme eğilimlerini ölçebilmek amacıyla “Kaliforniya Zihinsel Güdülenme Ölçeği (KZGÖ)” kullanılmıştır. Buna göre, deney ve kontrol grubu öğrencilerine performans görevleri uygulanmadan önce “Fen Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği (FBDTÖ)” ve “Kaliforniya Zihinsel Güdülenme Ölçeği (KZGÖ)” uygulanmıştır. Daha sonra 2 ay boyunca 7. sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programında yer alan, “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitesi, deney grubu öğrencileriyle performans görevleri kullanılarak işlenirken kontrol grubu öğrencileriyle performans görevleri kullanılmadan işlenmiştir. Ünitenin bitiminde her iki gruba da “Fen Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği (FBDTÖ)” ve “Kaliforniya Zihinsel Güdülenme Ölçeği (KZGÖ)” bu kez son test olarak uygulanmıştır. Ünite boyunca deney grubundaki öğrencilerin uygulamalarla ilgili günlük tutması sağlanmıştır. Ayrıca ünite sonunda, deney grubunda yer alan ve rastgele seçilen 6 öğrenci ve uygulamayı yürüten öğretmen ile performans görevleri ve uygulamalarıyla ilgili görüşmeler yapılmıştır. Toplanan verilerin analizinde istatistiki işlemlerden aritmetik ortalama (X), standart sapma (s), frekans (f), yüzde (%) ve tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü anova kullanılmıştır. İstatistiki işlemler SPSS 13.0 paket programıyla ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Elde edilen verilerin yorumlanmasında .05 anlamlılık düzeyi kabul edilmiştir. Performans görevlerinin uygulandığı deney grubundaki öğrencilerle, performans görevlerinin uygulanmadığı kontrol grubundaki öğrencilerin deney öncesi ve sonrasındaki “Fen Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği” ve “Kaliforniya Zihinsel Güdülenme Ölçeği” puanlarındaki değişimin birbirinden manidar bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında performans görevleri kullanımının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine ilişkin tutumlarını ve eleştirel düşünme eğilimlerini olumlu şekilde değiştirmiş olduğu söylenebilir.