Johann Sebastian Bach ile Wolfgang Amadeus Mozart'ın yaylı çalgı eserlerinde kullandıkları süslemelerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SELEN TERECİ TEK

Danışman: MEHMET SİNAN DİZMEN

Özet:

Süslemeler, eserin ifadesini güçlendiren ve daha anlamlı olmasını sağlayan, nota üzerinde kimi zaman küçük sembollerle kimi zaman da açık bir şekilde gösterilen seslerdir.Doğaçlama kökenli olan süsleme sembollerinin doğru seslendirilebilmesi ve yorum yanlışları yapılmaması açısından hangi döneme ve besteciye ait olduğunu bilmek oldukça önemlidir. Barok Dönem ile kendisini göstermeye başlayarak Klasik Dönem'de daha da gelişen süslemeler, her iki dönemin ünlü bestecileri J.S. Bach ve W.A. Mozart'ın eserlerinde belirgin bir şekilde görülmektedir. Özellikle, J.S. Bach'ın oğlu Wilhelm Friedemann Bach'ın yazmış olduğu süsleme tablosu ile W.A. Mozart'ın babası Leopold Mozart'ın yazmış olduğu "Versuch einer gründlichen Violinschule" adlı keman metodu günümüz icracıları için en yol gösterici kaynaklardır. İcracıların, çaldıkları eserlerde yer alan süslemeleri kendilerine göre yorumlamaktan kaçınarak, müziğin genel akışını bozmadan doğru şekilde icra edebilmeleri açısından, bestecilerin ve eserlerinin dönemsel özelliklerini iyi analiz etmiş olmaları gerekmektedir. Ornaments, sounds that strengthen the expression of the composition and make it more meaningful, have been changed in the history of music over the years. They are displayed with small symbols or sometimes clearly written on the note.It is important to know in which period the improper ornamentation symbols were written and to whom they belong in order not to be played incorrectly by the performers. The ornaments started to show themselves with the Baroque Period and were developed more in Classical Period. They are clearly seen in the pieces of famous composers J.S. Bach and W.A. Mozart. Especially, the ornaments table written by J.S. Bach's son and the violin method "Versuch Einer Gründlichen Violinschule" written by Mozart's father are the source of inspiration for today's performers. The performers should not adapt the ornaments to their own style. They need to analyze the features of composers' styles and the playing styles of the ornaments used in Baroque and Classical Periods to perform composers' compositions without affecting negatively flow of music.