Ankara ili Mamak ilçesi kamu eğitim kurumları yöneticilerinin belge yönetiminde yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜRKAN AVCI

Danışman: YASEMİN KEPENEKCİ

Özet:

Bu çalışmada, Ankara İli Mamak İlçesi kamu eğitim kurumu yöneticilerinin belge yönetiminde yaşadıklarısorunlar ile bu sorunların çözümüne yönelik önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada bir nitel araştırma tekniği olan görüşme tekniği kullanılmıştır. Ankara İli Mamak İlçesi kamu eğitim kurumlarında görevli üçü kadın, 22 eğitim kurumu yöneticisiyle görüşülmüştür. Görüşmelerde altıaçık uçlu sorunun yer aldığıyarıyapılandırılmışgörüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeler, yazılımetne çevrilmişve bu metinler “içerik çözümlemesi” yöntemiyle çözümlenmiştir. Görüşmelerle elde edilenbulguların desteklenmesi amacıyla aynıbölgede bulunan 82 okula ait resmi yazıörnekleri de içerik çözümlemesi yöntemiyle incelenmişve bu yazılarda yapılan yanlışlar belirlenmiştir. Bu araştırmadan elde edilen bulgulara göre kamu eğitim kurumu yöneticileri belge yönetiminin farklıalanlarında sorunlarla karşılaşmaktadır. Bu sorunların bir bölümünün kaynağıyöneticilerin kendisi, bir bölümünün kaynağıyasal düzenlemeler, bir bölümünün kaynağıda devletin yönetsel yapısıdır. Yöneticiler, belge yönetiminin farklıalanlarında yaşadıklarısorunlara ilişkin çeşitli çözümler önermişlerdir. Bu çözüm önerilerinin bir bölümüyöneticilerin kendisiyle ilgili iken bir bölümü Milli Eğitim Bakanlığı’nın merkez ve taşra teşkilatıyla ilgilidir.AbsractIn this study, it has been aimed toidentify the problems which the administrators of public schools have experienced and the solutions to the problems in document management. In the research, the technique of interview which is a kind of qualitative research method has been used. It has been interviewed with 22 administrators working in the public schools in Mamak in Ankara. Three of these administrators are women. An interview form including six open-ended questions has been used in interviews. The voice record of this interview has been translated into the written text and the texts have been analyzed by the method of content analyses. Formal written samples of 82 schools in the same region have been investigated by the method of content analyses in order to support the findings obtained in the interviews. The errors in these texts have been determined. According to the findings of this research, it has been noticed that the administrators of the public schools have experienced the problems in the different areas. A part of there problems are caused by the managers by themselves. The second cause is the legal arrangements and the third cause is the administrative structure of the government. The administrators have suggested different solutions to the problems in different areas of the document management. The solution to there problems are related with administrators oneselves. The other part is related with the central and local organizations of the Ministry of National Education.