Ankara merkez ilçeleri resmi-özel ilköğretim okullarındaki beden eğitimi öğretmenlerinin okullarda alınan kararlara katılımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: METİN AKGÜL

Danışman: NEVİN GÜNDÜZ

Özet:

Ankara Merkez İlçeleri Resmi-Özel Beden Eğitimi Öğretmenlerininİlköğretim Okullarında Alınan Kararlara Katılımı.Bu çalışmanın amacı, Ankara ilinde bulunan resmi ve özel ilköğretimokullarındaki beden eğitimi öğretmenlerinin okul düzeyinde alınan kararlara katılmadurumları, kararlara katılma istekleri, karar konularına duydukları ilgileri ve kararkonularındaki yeterlilikleri ile ilgili görüşlerini saptamaktır. Aynı zamanda, bedeneğitim öğretmenlerinin bireysel özellikleri (yaş, cinsiyet, kıdem) ile kararlara katılımdüzeyleri (kararlara katılım durumları, istekleri, ilgileri ve yeterlilikleri) arasındakiilişki de araştırılmıştır.Bu çalışma 2005-2006 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya AnkaraMerkez ilçelerindeki resmi ve özel ilköğretim okullarında görevli 183 beden eğitimiöğretmeni (148 resmi ve 35 özel okuldan) katılmıştır. Öğretmenlerin kararlarakatılma durumları, istekleri, ilgileri ve yeterlilikleri hakkındaki görüşlerinibelirlemek için Kararlara Katılım Anketi uygulanmıştır (Açıkgöz, 1984).Anketlerden elde edilen veriler frekans ve yüzdelerle açıklanmış ve yorumlanmıştır.Verilerin analizinde t- testi ve tek yönlü varyans analizi (one way ANOVA) farkıbulmak için Bonferonni testi uygulanmıştır. İstatistiksel anlamlılık için ise p<0, 05düzeyi esas alınmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlar, resmi ilköğretim okullarında çalışan bedeneğitimi öğretmenlerinin karar konularındaki istekleri ve ilgilerinin yüksek seviyedeolduğunu ortaya çıkarmıştır. Özel okullarda ise ilgi, yeterliklerinin yüksek seviyedeolduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca resmi ilköğretim okullarında çalışan beden eğitimiöğretmenlerinin ilgi ile katılımları arasında, ilgileriyle istekleri arasında, yeterlik ilekatılımları arasında, yeterlikle istekleri arasında, katılım ile istek konularında farkbulunmuştur. Özel okullarda ise ilgi ile katılımları arasında, katılım istek arasındafark bulunmuştur. Tüm bunların yanında, resmi ilköğretim okullarında çalışan bedeneğitimi öğretmenleri, bireysel özellikleri (yaş, cinsiyet, kıdem) açısındankarşılaştırıldığında; karar konularına katılma düzeyleri, istekleri, ilgileri veyeterlilikleri hakkındaki görüşleri arasında anlamlı bir fark yoktur. Aynı şekilde, özelokullarda çalışan öğretmenlerin de bireysel özellikleri; karar konularına katılmadüzeyleri, istekleri, ilgileri ve yeterlilikleri hakkındaki görüşlerinde anlamlı bir farkyoktur. Ayrıca, resmi ve özel okullarda çalışan öğretmenlerin karar konularınakatılım durumları, istek, ilgi ve yeterlilikleri arasında anlamlı bir fark yoktur.Abstract Determine the Participation Status of Physical Education TeacherWorking at the State and Private Primary Schools in Eight Communes inAnkaraThe purpose of this study was to determine the participation status of physicaleducation teachers working at the state and private primary schools in Ankaratowards the decisions decided by school administration, their desire of attendance tothe decisions, their interest towards the decision subjects and their efficiency aboutthe decision topics. In addition, the relationship between the individualcharacteristics of the physical education teachers (age, gender and seniority), andtheir participation level, desire of attendance, interest towards the decisions andefficiency about the decision topics was investigated.This study was carried out during the 2005-2006 school year. 183 physicaleducation teachers (148 from state and 35 from private schools) working in the stateand private schools of central districts of Ankara were participated in the study.Decision Involvement Questionnaire was administered in order to determine theteachers? opinions about their participation level, desire of attendance, interesttowards the decisions and efficiency about the decision topics (Açıkgöz, 1984). Datawere explained and interpreted by the frequency and percent calculations. T test andone-way analysis of variance ( one-way ANOVA), Bonferonni were used during thedata analysis. Level of significance was set at p<0, 05.The results obtained from this study revealed that desire of attendance, interesttowards the decisions of the physical education teachers working in the state schoolswere high. In private schools, participations levels were moderate high while otherswere very high. There is a significant difference between interest toward the decisionand participation level; interest toward the decisions and desire of attendance;efficiency about decision topics and participation level; participation level and desireof attendance in state schools. However, there is a significant difference betweenparticipations levels. When the physical education teachers working in the stateschools were compared with respect to their age, gender and seniority; there was nosignificant difference between their participation level, desire of attendance, interesttowards the decisions and efficiency about the decision topics. Similarly, theindividual characteristics of the teachers working in the private schools did not createany difference in their participation level, desire of attendance, interest towards thedecisions and efficiency about the decision topics.