Veli oryantasyon programının okul öncesi öğrencilerinin okula uyumuna etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF TOPCU

Danışman: SERAP NAZLI

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, okul öncesi veli oryantasyon programının öğrencilerin okula uyumu üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırma, ön-test_son-test, deney ve kontrol gruplu deneysel bir çalışmadır. Araştırma, 2014-2015 eğitim- öğretim yılında okul öncesi eğitime başlayan ve programa katılmaya gönüllü olan 12 veli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 12'si deney grubunda, 12'si kontrol grubunda olmak üzere 24 veli oluşturmaktadır. Deney grubuna Bilişsel Davranışçı Aile Danışması Kuramı temel alınarak hazırlanan sekiz oturumluk "Veli Oryantasyon Programı" uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ön-test ve son-test verilerini elde etmek için "5-6 Yaş Çocukları İçin Okula Uyum Öğretmen Değerlendirme Ölçeği" ve programı değerlendirmek amacıyla "Veli Oryantasyon Programı Değerlendirme Formu" kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön-test ve son-test okula uyum düzeyleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığı "Mann Whitney-U" ve "Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi" ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda "Veli Oryantasyon Programının" okul öncesi öğrencilerinin okuldan kaçınma düzeylerini azaltmada bir etkisinin olmadığı ancak okula uyum, işbirlikli katılım, kendi kendini yönetme ve okulu sevme düzeylerini anlamlı bir şekilde artırdığı bulunmuştur. The main objective of this research is to investigate the effect of the parent orientation program on school adjustment of pre-school students. The research is an experimental study with pretest and posttest, experimental and control groups. The study was carried out with 12 parents who started volunteering in pre-school education and participated in the program in 2014-2015 academic year. The sample of the study was consisted of 12 parents in the experimental group and 12 parents in the control group, totally 24 parents. Eight sessions Parent Orientation Program was administered to the experimental group which was prepared on the basis of Cognitive Behavioral Family Counseling Theory. In the research 'Teacher Assessment Scale for School Children for 5-6 Years' was used as a pre-test and post-test and for the purpose of evaluating the program 'Parent Orientation Program Evaluation Form' was used. "Mann Whitney-U" and ""Wilcoxon Marked Ranks Test" were used to determine whether there was a significant difference between the pre-test and post-test in terms of adjustment levels of the experimental and control groups. As a result of the research, it was found that the Parent Orientation Program didn't have an effect on decreasing the avoidance levels of preschoolers, but it significantly increased the levels of school adaptation, cooperative participation, self-management and school love of preschoolers