Ankara ili Çankaya ilçesinde coğrafi işaretli ürünlerde tüketici algısı (Beypazarı kurusu, Çubuk turşusu, Kalecik karası üzümü örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KEMAL SANCAK

Danışman: HALİL FİDAN

Özet:

Coğrafi işaretler, bir ülkenin toprağından, bölgesinden veya yöresinden kaynaklanan ve belirgin bir özelliği, ünü veya kalitesi esas olarak coğrafi kaynağına atfedilen ürünleri tanımlamak için kullanılan işaretler olarak tanımlamaktadır. Bu çalışmanın amacı Ankara ili Çankaya ilçesinde yaşayan tüketicilerin Ankara iline ait coğrafi işaret alan Beypazarı Kurusu, Çubuk Turşusu ve Kalecik Karası Üzümü tarım ve gıda ürünlerine karşı tutum ve davranışlarını belirlemektir. Bu amaçlara ulaşabilmek için kullanılan verilerin büyük bir bölümü birincil verilerdir. Bu veriler, araştırma alanında, istatistiksel yöntemlerle belirlenmiş 200 tüketiciden 2017 yılı Mart – Nisan aylarında toplanmıştır. Çalışmada veri toplamada tüketici ile ilgili parametrik olmayan değerler uygun olabilecek ölçekleme yöntemleri ile tespit edilmiştir. Belirtilen uygulama ve analiz tekniklerinin dışında araştırmada elde edilen verilere uygun istatistiki yöntemlerden faydalanılarak analizler yapılmıştır. Anket sonucu elde edilen bilgilerin değerlendirilmesinde ve analizlerinde SPSS paket programlarından yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre tüketicilerin %73,5'inin Ankara iline ait coğrafi işaretli ürünler ile ilgili bilgiye sahip oldukları tespit edilmiştir. Ankara iline ait Coğrafi İşaretli Ürünleri bildiklerini belirten 147 tüketiciden %45,6'sı erkek tüketici iken %54,4'ü kadın tüketicidir. Ankara iline ait coğrafi işaretli ürünleri bildiklerini belirten 147 kişiden sadece Beypazarı Kurusu, Çubuk Turşusu ve Kalecik Karası Üzümünü CİÜ olarak belirten 63 kişidir. Bu sonuçlara göre bilgisi olduğunu belirten tüketicilerin yarıdan fazlasının coğrafi işaretli ürün kavramını duyduklarını ancak araştırma bölgesine ait CİÜ'leri bilmediklerini göstermektedir. Aralık 2019, 114 sayfa Anahtar Kelimeler: Coğrafi İşaretli Ürünler, Tüketici Algısı, Ankara İli, Gıda Pazarlaması Geographical indications describe a specific feature, reputation or quality originating from a country's territory or region, as the markers used to identify products that are mainly attributed to its geographic source. The aim of this study is to determine the attitudes and behaviors of consumers living in Çankaya district of Ankara province against Beypazarı Cookie, Çubuk Pickle and Kalecik Karası Grape which have geographical indications. The majority of the data used to achieve these objectives are primary data. These data were collected from 200 consumers determined by statistical methods in the field of research in March - April 2017. In the study, non-parametric values related to the consumer were determined by scaling methods which may be appropriate. In addition to the data obtained from the research were analyzed by using appropriate statistical methods. SPSS packet programs were used in the evaluation and analysis of the data obtained from the survey. According to the results of the research, it was determined that 73.5% of the consumers had information about geographically marked products of Ankara. Of the 147 consumers who stated that they knew GI products of Ankara, 45.6% were male consumers while 54.4% were female consumers. Only 63 people among 147 stated the Beypazarı Cookie, Çubuk Pickle and Kalecik Karası Grape as GI product. According to these results, more than half of the consumers who stated that they have knowledge have heard the concept of geographically marked product but they do not know GI products belonging to the research region. December 2019, 114 pages Key Words: Geographically Marked Products, Consumer Perception, Ankara Province, Food Marketing