Boşanma sürecinde olan ailelerdeki çocukların aile algılarının ve sorunlarının resimler aracılığı ile incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET SAĞLAM

Danışman: NERİMAN ARAL

Özet:

Bu çalışma, anne-babası boşanma sürecinde olan ve ailesi ile birlikte yaşayan ilköğretim düzeyindeki çocukların aile algılarının ve sorunlarının resimler aracılığı ile belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya Ankara 9. Aile Mahkemesinde boşanma/velayet davaları devam edip, halen boşanma sürecinde olan ailelerin 7–14 yaş grubundaki 45 çocuk ile aynı yaşta aileleri ile birlikte yaşayan 45 çocuk olmak üzere toplam 90 çocuk dahil edilmiştir. Araştırmada, boşanma sürecinde olan aileler ve çocukları ile birlikte yaşayan aileler ve çocuklarının bilgilerini belirleyebilmek amacıyla “Çocuk Bilgi Formu(ÇBF)” ve “Aile Bilgi Formu(ABF)” çocukların duygularını ve içinde bulundukları durumu daha iyi anlamak için “Aile Çiz Testi(AÇT)”, “Bir İnsan Çiz Testi(BİÇT)” ve “Bir İnsan Çiz Testi Soruları(BİÇTS)” kullanılmıştır. Veriler betimleyici tanımlamalar ve X2 Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda ailesi boşanma sürecinde olan çocuklar ile ailesiyle birlikte yaşayan çocuklar arasında; resim öğelerinin çizimi, çizilen resmin cinsiyeti, çizilen resimde burnun, ağzın, çenenin durumları ve çizilen resimdeki elbiselerin düğmeleri, resimdeki kişi ne yapıyor?, resimdeki kişi kiminle yaşıyor?, resimdeki kişinin aklında ne var?, resimdeki kişinin en iyi özelliği, resimdeki kişinin en kötü özelliği, resimdeki kişinin en çok istediği şey, resimdeki kişinin anne-baba ilişkisi nasıl?, resimdeki kişiye benzemek ister misin? soruları ve kendine en yakın çizdiği kişi, çizilmeyen kişi ve çizilen resimdeki belirgin renk açısından elde edilen farkın istatistiksel olarak anlamlı(p<0.05) olduğu saptanmıştır.