Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖZGÜR ŞEN BARTAN
Danışman: SILA AY
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Tezde, yabancı dil öğretiminde model temelli ders isleme sürecinin yazmabecerisine etkisi arastırılmıstır. Bu bağlamda, “Yazmak için Oku” modeli seçilerekbu modelin uygulanmasının İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen 7. Sınıföğrencilerinin yazma becerisine etkisi arastırılmıstır.Karma yaklasımların benimsendiği arastırmada, iki deneysel islemuygulanmıstır. İlk olarak, tek grup kontrol grupsuz öntest ve sontest desenibenimsenerek çalısma grubuna önce öntest ölçümü, sonrasında deney uygulaması veen sonunda da sontest yapılmıstır. İkinci olarak, denklestirilmemis gruplarda sontestdeseni uygulanmıstır. Deneysel islem sonrasında, karsılastırma yapmak için bir grupseçilmis ve bu gruba da sontest uygulanmıstır. Tez çalısmasında, kısa öykü yazmaçalısmaları öncesinde yazınsal nitelikli özgün öyküleri okuma ve üzerinde ayrıntılıdilsel çözümlemeler yapma temeline dayanan “Yazmak için Oku” modelininuygulandığı Đngilizce sınıflarının ulastığı basarı (kısa öykü yazma becerileriyönünden) ortalaması ile, bu model uygulanmadan önce ürettikleri metinler arasındave kontrol grubunun basarı ortalamaları arasında basarı açısından anlamlı bir farkolup olmadığı arastırılmıstır.Ayrıca, öğrencilerin “Yazmak için Oku” model uyarlamasına yönelikgörüslerinin neler olduğu arastırılmıstır.Belirtilen sorulara yanıt almak üzere öntest ve sontest için kullanılacak kısa öyküyazma testleri, öykü değerlendirme kontrol listeleri, okuma ve yazma izlencesi,okuma ve yazma ders planları ve araçları, çözümleyici öykü değerlendirme derecelipuanlama anahtarı ve öğrenci görüs sormacası olmak üzere nitel ve nicel veritoplama ve çözümleme araçları tasarlanmıstır.Tezden elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin ürettikleri metnin dili, düzeni,içeriği ve iletisimsel basarısı açısından öntest ve sontest öykü puanları arasında vedeney grubuyla kontrol grubunun sontest puanları arasında anlamlı farkvbulunmaktadır. Bu durumla ilgili olarak, alanda yapılan kısa öykü okumanın yazmabecerilerine etkisinin incelendiği çalısmaların sonuçlarına bakıldığında benzersonuçlar görülmektedir (Can & Sapar, 2010; Çileli & Özen, 2003; Eke, 1997;Temizkan, 2011).Tez için uyarlanan “Yazmak için Oku” modelinin katılımcılarda olumlu etkiyarattığı ve bu uygulamaya yönelik görüslerinin olumlu olduğu sonucunavarılabilmektedir.Tezin sonuçları çerçevesinde, yabancı dil öğretmenlerine ve alanda çalısan diğeruzmanlara birçok öneri sunmaktadır.AbstractThis thesis tries to explore the effect of model-based teaching process on writingskills in foreign language teaching. Therefore, “Read for Writing” model wasimplemented to identify the effect of this model on developing writing skills with 7thGrade students who study English as a foreign language.Two experimental setups were designed for this mixed methods research. Firstdesign was pre-test–post-test design without control group. Second, non-equivalentcontrol groups post-test only design was used. After the experiment, a control groupwas added without randomization and given a post-test. This thesis aims toinvestigate if there is a significant difference between the achievement scores ofexperimental and control groups. The experimental group was exposed to “Read forWriting” model which is briefly based on reading authentic literary texts, analysingthe language profoundly, and writing stories. Moreover, it aims to determine theviews’ of participants on “Read for Writing”.Short story writing tests for pre-test and post-test, story selection control lists,reading and writing syllabus, lesson plans and materials, an analytic short storyrubric, and a questionnaire to assess students’ views were used to collect the data forthis research.There was a significant difference between the mean scores of the experimentalgroup and control group in the post test in favour of the experimental group in termsof the language, organization, content, and communicative achievement of the texts.These results are consistent with those of other studies which aim to investigatethe effect of reading on writing skills (Can & Sapar, 2010; Çileli & Özen, 2003; Eke,1997; Temizkan, 2011).Also, this study has found that the views of the participants on the model “Readfor Writing” were generally positive.viiThe findings of this study have a number of important implications for foreignlanguage teachers and other experts in the field for future practice.