Öğrenen ve öğreten arasındaki iletişimin yetişkin eğitimi süreci açısından değerlendirilmesi (Çankaya Halk Eğitim Merkezi ve 7. Akşam Sanat Okulu Müdürlüğü merkez kursları örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERSİN YALÇIN

Danışman: HAYAT BOZ

Özet:

Elde edilen bilgi ve tecrübelerin, yeni kuşaklar için yeniden keşfedilmesigereken birikimler olmaktan çıkartılması zorunluluğu, öğrenme faaliyetlerininrastlantıya bırakılmadan, planlı ve programlı bir şekilde yürütülmesi gerekliliğinidoğurmuş; tüm bu arayışlar çerçevesinde oluşan eğitim olgusu ise insantoplumlarının her zaman birinci önceliği olagelmiştir.Bilim, teknoloji ve iletişim alanında yaşanan başdöndürücü gelişmeler,ortalama insan ömrünün uzaması ve bilginin bir ürün olarak gündelik yaşamda yerinialması sürecinin oldukça kısalması eğitim olgusunun daha önce hiç olmadığı kadarönemli bir konum işgal etmesini de beraberinde getirmiştir. Tüm bu gereksinimlerinyanı sıra, örgün eğitimde edinilen bilgilerin, kişilerin yaşantıları boyuncakarşılaşacakları problemlerin çözümü için yeterli olmayacağı gerçeği “yaşamboyueğitim” ve bu çerçevede “yetişkin eğitimi” olgusunu ortaya çıkarmıştır.Yetişkin eğitiminden beklenilen çıktıların alınabilmesi için, yetişkinlerinfizyolojik, sosyolojik ve biyolojik özelliklerinin eğitim süreci boyunca dikkate alınmasıelzemdir. Bu bağlamda iletişim, yetişkin eğitiminin ilişki içerisinde bulunduğu entemel disiplin olarak karşımıza çıkmaktadır.Ancak, yapılan literatür çalışmasında özellikle ülkemizde “yetişkin eğitimi” ve“yetişkin eğitiminde iletişim” olgularının gözardı edildiği, özellikle yetişkinlere yönelikdüzenlenen eğitim etkinliklerinin halen pedagojik bir nitelik gösterdiğigözlemlenmiştir. Bu nedenle, “yetişkin eğitimde iletişim” konusunda yapılacakbilimsel nitelikteki bir araştırmanın ve yetişkin eğitimi faaliyeti gösteren bir programüzerinde gerçekleştirilecek anket çalışmasının, gerek yetişkin eğitimi etkinliklerindearzu edilen anlamda bir iletişim ortamının oluşturulup oluşturulmadığı sorusunacevap vererek konunun ihmal edilmişliğine dikkat çekmesi, gerekse daha sonrayapılacak çalışmalar açısından yol gösterici olması bakımından yararlı olacağıdüşünülmüştür.Sonuçta; söz konusu kurslarda yetişkin eğitimi ilkelerinin uygulanmasıanlamında büyük sorunların bulunmadığı; sınıf içi iletişiminin genel anlamda olumluolduğu; yaşanan iletişim kopukluklarının genelde kursiyerlerin çekingenliği veyetişkin eğitimcilerinin yetişkin eğitimi ile ilgili formasyona sahip olmamasındankaynaklandığı belirlenmiştir.AbstractEducation has always been the first priority of all human societies as they needto convey the inheritance of knowledge and experience to the new generation withoutcoincidental but in a plan and programme.In our century, with the dazzling evolutions in science, technology andcommunication, the extension of average human lifetime and shortening of theprocess of knowledge taking part in daily life as a product, education has taken thevital importance. Beside all these needs, the reality of insufficiency of the knowledgetaken through normal school age for solving the problems faced in the later periodsof life revealed the facts of “life-span education” and “adult education”.In order to get expected outputs from adult education it is compulsory to takethe physiological, sociological and biological needs of adults into consideration.Thus, communication is the basic discipline that adult education gets in contact.In spite of all these facts, neglected situation of “adult education” and“communication in adult education” in our country and the pedagogic character ofadult education programs are observed thorough the process of bibliographyscanning. In this frame, it has been thought that, a scientific research done in thesubject of “communication in adult education” and a survey applied on an adulteducation programme would be beneficial by becoming guidance to the later studiesand by attracting attention to the ignorant situation of the subject with the answer ofthe question as whether there is a demanded communication environment in adulteducation activities or not.Consequently; it has been designated about the model program that; there areno big problems in applying the principles of adult education procedures; thesituation of in-class communication is generally positive and the sources ofcommunication gaps are the timidity of adult learners and having no androgogicformation of the facilitators.