Türk Sosyal Güvenlik Hukukunda asgari işçilik


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DOĞUKAN EKER

Danışman: SÜLEYMAN BAŞTERZİ

Özet:

Asgari işçilik uygulaması, işverenin yaptığı işin emsaline, nitelik, kapsam ve kapasitesine göre işini yürütebilmesi için gerekli olan sigortalı sayısının, çalışma süresinin ve prime esas kazanç tutarının altında bildirimde bulunduğunun Sosyal Güvenlik Kurumunca saptanması halinde, kanuni ölçütler dikkate alınarak işin yürütülmesi için gerekli olan işçilik miktarının saptanmasıdır. İşçilik kavramı ile kastedilen, bir işte çalışan sigortalı sayısının ve bunların prime esas kazançlarının, bu kimselerin çalışma sürelerine denk gelen kısmının toplamıdır. Asgari işçilik uygulaması her işveren ve her işyeri için ayrı ayrı yapılır.İhaleli işler ve özel nitelikteki inşaat işlerinde, işverenin asgari işçilik tutarından daha az bir bildirimde bulunup bulunmadığı Sosyal Güvenlik Kurumu ünitesi tarafından dosya üzerinden araştırılır. İşveren, asgari işçilik tutarı kadar veya bu tutarın üzerinde bildirimde bulunmuşsa “ilişiksizlik belgesi” düzenlenerek kendisine verilir. İşveren asgari işçilik tutarından daha az bildirimde bulunmuşsa kendisine fark prim borcu tahakkuk ettirilir ve bu borç tebliğ edilir. İşveren bu borcu ödemediği takdirde asgari işçilik incelemesi Sosyal Güvenlik Kurumunun müfettişlerince yapılır.İhaleli işler ve özel inşaat işleri dışındaki işlerde, asgari işçilik uygulaması sadece Sosyal Güvenlik Kurumu müfettişlerince yapılır. Bu uygulamanın nasıl yapılacağı Sosyal Güvenlik Kurumunun düzenleyici işlemleri ile belirlenmektedir.İşveren, asgari işçilik uygulaması sonucunda kendisine tahakkuk ettirilen fark prim borcuna karşı itiraz edebilir. İşveren, itirazının reddedilmesi halinde iş 275 mahkemesine dava açma hakkına da sahiptir. Yargıtay kararları ile bu davalarda izlenmesi gereken araştırma yöntemi belirlenmektedir.Bu çalışmada asgari işçilik kavramı, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunundan 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu dönemine dek geçirdiği değişikliklerle beraber detaylı olarak açıklanmıştır.Abstract Minimum labor implementation is the determination of necessary labor amount to conduct the business by considering legal criteria in the event that Social Security Institution determines that the employer declared below the necessary amount of employees, whose social security contribution is paid, amount of working hours and wages taken as basic to premium to conduct the business considering precedents, quality, scope and capacity of his/her business. The term of “labor” is meant as the sum of the amount of insured employees and the part of their working hours which is balanced with their wages taken as basic to premium. Minimum wage implementation is done for each employer and each enterprise separately.In tendered transactions and specialty construction works, it is investigated on file by Social Security Institution if there were any decelerations made by the employer below the minimum labor amount. If the employer has declared the actual minimum labor amount or above, a “free of premiums certificate” is prepared and given to the employer. If the employer has declared below the minimum labor amount, premium debt is accrued and this debt is declared. In case the employer does not pay this debt, investigation of minimum labor is conducted by investigators of Social Security Institution.Apart from tendered transactions and specialty construction works, implementation of minimum labor is conducted by only the investigators of Social Security Institution. How to conduct this implementation is determined by regulatory acts of Social Security Institution.