Yazıcıoğlu Mehmed'in Muhammediye adlı eserinin din eğitimi açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE YAVUZ AY

Danışman: CEMAL TOSUN

Özet:

Yazıcıoğlu Mehmed'in Muhammediye isimli eseri yazıldığı tarih olan 1449'dan günümüze kadar okunmuş, defalarca basılmış, geleneksel bir eser olarak addedilmiştir. Muhammediye, ev ve köy odalarının yanında kışla, kahvehane, cami, dergâh, tekke ve zaviyelerde de okunmuştur. Anadolu'da geniş bir okuma ağına sahip olan eser Anadolu'nun yanında, Balkanlar, Maveraünnehir, Kazan ve Kırım'da da Türkler arasında sevilerek okunmuş, ezberlenmiş, tefeül yapılan bir eser haline gelmiştir. İçerdiği dini ve ahlaki bilgilerle okunduğu toplumlarda halkın din anlayışlarının şekillenmesinde etkili olmuş, okuyan ve dinleyenlerin din eğitimlerinde önemli bir rol oynamıştır. Tez çalışmada dönemini aşarak bu güne ulaşmış olan bu eserin içeriğinin, din eğitimi açısından incelenmesi amaçlanmıştır. İlk bölümde Yazıcıoğlu Mehmed, Muhammediye ve eserin yazıldığı dönemin din eğitimi faaliyetleri hakkında bilgilendirilme yapılmıştır. İkinci bölümde ise çalışmanın ana konusu olan inceleme kısmı yer almıştır. Tez çalışmasında, Muhammediye doküman incelemesi tekniği ile incelenmiş, içerik analizinden yararlanılarak veriler toplanmış, kodlamalar çıkarılmıştır. Ulaşılan kodlardan temalar oluşturularak, eserde bulunan eğitsel kavramlar, eserin eğitsel özellikleri ve başarılı olmasına etki eden unsurlar betimlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Din Eğitimi, Muhammediye, Yazıcıoğlu Mehmed Yazıcıoğlu Mehmed's book Muhammediye has been reprinted and read many times and is considered a traditional work since the date it was written in 1449 to the present day. Muhammediye was also read in the house and village rooms as well as in the barracks, coffeehouses, mosques and dervish lodges. The book, which has a wide reading network in Anatolia, has become a beloved read, memorized among the Turks in the Balkans, Transoxiana, Kazan and Crimea. It was effective in shaping the religious understanding of the people in the societies where it was read with the religious and moral information it contained and played an important role in the religious education of the readers and listeners. The content of this work which has reached us beyond the period has been examined in our thesis in terms of religious education. In the first part, information was given about Mehmed Yazıcıoğlu, his work Muhammediye and about general religious education activities of the period . The second part includes the main section of the study which is the evaluation section. In the study, Muhammed was examined with document analysis technique, data was collected using content analysis and codings were extracted. By creating themes from the codes reached, the educational concepts in the work, the educational features of the work and the factors affecting its success were described. Keywords: Religious Education, Yazıcıoğlu Mehmed, Muhammediye