Tek başına olma ve tek başına olmayı tercih etmenin yalnızlık, yaşamda anlam ve utangaçlıkla ilişkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUNAHAN ERPAY

Danışman: GÖKHAN ATİK

Özet:

Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin tek başına olma durumunu ne derece tercihettiklerinin ve nasıl yaşadıklarının belirlenmesi, cinsiyete göre tek başına olmayı tercih etmeve yaşama türlerinin farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi ve ayrıca tek başına olmayıyordamada yalnızlık, yaşamda anlam (yaşamda anlamın varlığı ve yaşamda anlamın arayışı),utangaçlık, yaş ve cinsiyetin rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya 470 üniversiteöğrencisi (%30.2 erkek, %69.8 kadın) katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; TekBaşına Olmayı Tercih Etme Ölçeği, Tek Başına Olma Türleri Ölçeği, UCLA YalnızlıkÖlçeği, Yaşamda Anlam Ölçeği ve Utangaçlık Ölçeği kullanılmıştır.Elde edilen bulgulara göre, katımcıların orta düzeyde tek başına olmayı tercih ettiklerigörülmektedir. Tek başına olma türleri içerisinde en çok deneyimlenen tür olarak hoşça vakitgeçirme, hayal kurma, hatıralara dalma ve yakınlık; en az deneyimlenen tür olarak iseyabancılaşma ve yalnızlık belirtilmiştir. Tek başına olmayı tercih etmeyi ile yalnızlık veutangaçlık arasında pozitif yönde; tek başına olmayı tercih etme ile yaşamda anlamın varlığıarasında negatif yönde manidar bir şekilde ilişkilidir. Tek başına olmayı tercih etmeyiyalnızlık, utangaçlık ve yaşamda anlamın varlığı manidar bir şekilde yordamıştır. Çalışmadakiyordayıcı değişkenler tek başına olmaya ait toplam varyansın %12'sini açıklamıştır.Sonuç olarak, katılımcılar tek başına olmayı orta düzeyde ve daha çok olumlu birsüreç olarak deneyimlemektedirler. Katılımcıların tek başına olmayı tercih etme düzeyleriarttıkça yalnızlık ve utangaçlık düzeyleri artmakta, yaşamlarında anlamın varlığı düzeyleri dedüşmektedir. Yordayıcı değişkenler tek başına olmayı tercih etmeyi düşük bir orandaaçıklamakta ve bu bulgu da tek başına olmanın diğer birçok değişkenle ilişkili olabileceğineişaret etmektedirAbstractIn this study, it was aimed to investigate the degree of university students' preferencefor solitude, what types of solitude they experience, the differences in preference for andtypes of solitude according to the gender, and the role of loneliness, meaning in life (presenceof and search for meaning), shyness, age, and gender in predicting the preference for solitude.Totally, 470 university students (30.2% male, 69.8% female) participated in this study.Preference for Solitude Scale, Types of Solitude Experiences Scale, UCLA Loneliness Scale,Meaning in Life Questionnaire, and Shyness Scale were used as data collection instruments.The findings indicated that the preference level of participants for solitude was at themoderate level. The most experienced types of solitude by the participants were recreation,daydreaming, reminiscence, and intimacy; the least experienced types of solitudes werealienation and loneliness. The preference for solitude was significantly and positively relatedwith loneliness and shyness, however significantly and negatively related with presence ofmeaning in life. Loneliness, presence of meaning in life, and shyness significantly predictedthe preference for solitude. The predictors of this study accounted for 12% of the totalvariance of the preference for solitude.Consequently, the participants experienced the solitude moderately and morepositively. As the level of preference for solitude increased, the levels of loneliness andshyness increased, and the level of presence of meaning in life decreased. The predictorsexplained the preference for solitude at a low ratio, which suggests that the preference forsolitude may be related to many other variables.