Başkent Halk Eğitimi Merkezi'ndeki mesleki kurslara yetişkinlerin katılım örüntüleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EDA ATA

Danışman: AHMET YILDIZ

Özet:

Bu araştırmada, Başkent Halk Eğitimi Merkezi’nde 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde düzenlenen kurslara katılan yetişkin öğrenenlerin kurslara katılmalarının temelindeki güdüsel yönelimlerinin Boshier’in Eğitime Katılma Ölçeği’ne göre belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca yetişkin öğrenenlerin sosyo-demografik özellikleri, güdüsel yönelim ortalamaları ve mesleki kurslara yönelik deneyim ve görüşleri incelenmiştir.Bu araştırmada nicel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Tarama modelinde betimsel bir çalışma yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Başkent Halk Eğitim Merkezi’nin mesleki kurslarına kayıtlı 219 yetişkin öğrenen oluşturmaktadır. Elde edilen veriler IBM SPSS 20.0 paket programında frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama, standart sapma, Shapiro-Wilks Normallik Testi ve Kruskal-Wallis Testi kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırmanın bulgularına göre, yetişkin öğrenenlerin sosyo-demografik özellikleri ve güdüsel yönelimleri farklılık göstermektedir. Katıldıkları kurslara yetişkin kursiyerlerin güdüsel yönelimleri de farklılaşmaktadır. Mesleki kurs katılımcılarının en etkili bulduğu güdüsel yönelimin Mesleki Gelişim yerine Öğrenme İlgisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Kurs bazında en etkili güdüsel yönelimler incelendiğinde, kursların sadece 4’ünde Mesleki Gelişim güdüsü öne çıkmaktadır. Bu kurslar, Kalorifer Ateşçiliği, Yaşlı Bakım Elemanı, Gıda Hijyeni ve Cilt Bakımı Temel Eğitimi kurslarıdır. Araştırma yapılan mesleki ve teknik kategori altında açılan kursların yalnızca %22’sinde öne çıkan yönelimin mesleki gelişim olması mesleki ve teknik kursların aslında mesleki gelişime değil, sosyalleşme ve boş zaman değerlendirme amacına hizmet ettiği görülmüştür.AbstractThis study aims to designate the basic motive behind adult learners’ participation to the courses organized by Başkent Public Education Centre during the spring term in 2015-2016 academic year by using Boshier’s Participation to Education Scale. It also investigates the socio-demographical features of adult learners as well as their motivational tendency averages and their experiences and reviews on vocational training courses.This survey adopts a quantitive research technique and the scanning model is a product of a descriptive work. 219 adult learners enrolled in vocational courses in Başkent Education Centre constitute the research group of this survey. The data recieved have been analyzed through the use of frequency (f), percentage (%), arithmetic average, standard deviation in IBM SPSS 200.0, Shapiro-Wilks Normality Test and Kruskal-Wallis Test.According to the findings of the research, socio-demographical features of adult learners and their motivational tendencies differ. Another effect on thier motivational tendencies is the courses they participate in. It is deduced that the most effective motivational tendency towards vocational training courses is Cognitive Interest; instead of Professional Advancement.When the most effecitve motivational tendencies are investigated on the basis of the courses, it is seen that Professional Advancement comes forward only in 4 of the courses which are Radiator Stoking, Nursery Service for elderly, Food Hygene, and Basic Education for Skin Care. The fact that only for 22% of the vocational and technical courses is the Professional Advancement the basic tendency is quite noteworthy. Thisviindicates that vocational and technical courses are not exactly intended for vocational improvement but as a way of socializing as well as a leisure time activity.