Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ESRA ÖZCAN
Danışman: NİYAZİ AKYÜZ
Özet:Bu tezde islamofobinin gündelik yaşama yansımaları merkeze alınmıştır. Araştırmanın temel kavramı olan islamofobik tecrübenin, Müslümanların yaşantısında hangi alanlarda somutlaştığı incelenmiştir. Tez, Almanya DİTİB Löhne'deki Müslüman Türkler örnekleminde bölgede yaşanan islamofobik tecrübelerin ne olduğunu ortaya koymuştur. Nitel yöntemle fenomenolojik olarak yapılandırılan bu araştırma, islamofobik tecrübelerin nasıl anlamlandırıldığının ve yorumlandığının keşfini ihtiva etmektedir. İslamofobik tecrübelerin onları deneyimleyenler tarafından hangi çerçeveler kapsamında tanımlandığı ele alınmıştır. Bu araştırma temel olarak dört kısımdan oluşmaktadır. Giriş bölümünde araştırmanın problemi, amacı, önemi, kullanılan yöntem ve desen hakkında bilgi verilmiştir. Birinci bölümde islamofobinin tanımı, felsefi, kültürel ve tarihsel kökenleri üzerinden araştırmanın kavramsal çerçevesi çizilmiştir. Avrupa'da islamofobiye ilişkin genel bir mülahaza ile Almanya'da islamofobinin kurumsallaşması üzerine bir değerlendirme yapılmıştır. İkinci bölümde bulgular analiz edilerek islamofobik tecrübeler yorumlanmıştır. İş ve eğitim sahasında, sosyal yaşamın diğer alanlarında, kültür ve ibadetlerle ilgili, siyaset ve medya ile ilişkili olan islamofobik tecrübeler kategorize edilerek derinlemesine incelenmiştir. İslamofobik tecrübelerin geleceğe ilişkin tasavvurlara etkileri tartışılmış, verilen tepkiler ve üretilen çözüm yolları üzerinden Müslüman Türklerin islamofobiye karşı nasıl konumlandıkları tasvir edilmiştir. Sonuçta islamofobik tecrübelerin hangi çerçeveler içinde tanımlandığı örneklemin anlam dünyasından yola çıkılarak yorumlanmıştır. In this thesis the reflections of islamophobia into daily life are taken to the center. It has been examined in which areas in the life of Muslims, the basic concept of the study islamophobic experience has been become concreted. The thesis reveales the islamophobic experiences in the region in the sample of Muslim Turks in DİTİB Löhne Germany. This phenomenologically structured research by qualitative method involves the discovery of how islamophobic experiences are interpreted and given meaning. Islamophobic experiences are handled in which framework they have been defined by those who experience them. This research consists of four parts. In the introduction information about the problem, purpose, importance, method and design of the research are given. In the first chapter the conceptual framework of the research is drawn by giving the definition, the philosophical, cultural and historical roots of islamophobia. Islamophobia in Europe has been evaluated generally and the institutionalization of Islamophobia in Germany has been assessed. In the second chapter, the findings were analyzed and islamophobic experiences were interpreted. Islamophobic experiences in the field of work and education, in other areas of social life, related to culture and worship, politics and media have been categorized and examined thoroughly. The effects of islamophobic experiences on the conceptions of the future were discussed, and how the Muslim Turks are positioned against islamophobia are described through the reactions and solutions produced. In the conclusion, the framework in which islamophobic experiences are defined is interpreted based on the sample's meaning world.