Çalışma İlişkileri ve Sosyal Diyalog


Cam E.

  • Dersin Düzeyi: Doktora
  • Tasarlanan Ders Kodu: 20006058
  • Öğretim Türü: Örgün Öğretim (Normal Öğretim)
  • Dersin Kapsamı: Teorik
  • Akademik Yıl: 2022 - 2023
  • Ders İçeriği:

    ‘Çalışma İlişkileri ve Sosyal Diyalog’ dersinin amacı, doktora düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin çalışma ilişkileri alanında kuramsal alt yapılarının geliştirilmesi ve çalışma yaşamında sosyal diyalog mekanizmalarının çeşitleri ve işlerliği hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmalarıdır. Bu ders kapsamında öğrencilerin, sosyal demokrasi, ekonomik demokrasi ve iktisadi demokrasi süreçleriyle evrimleşen sosyal diyalog mekanizmalarını tarihsel ve analitik bir yaklaşımla analiz ederek, işgücü piyasasının ekonomik, sosyal ve politik sorun alanları açısından akademik ve uygulamaya dönük literatürü eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir. Bu bağlamda, Endüstriyel Demokrasi fikrinin evrimleşme süreci ışığında daha demokratik bir çalışma yaşamının tesis edilmesi için farklı araçların işlevleri de ders kapsamında tartışılacaktır. Özellikle çağımızın gelişmiş batı demokrasilerinde iktisadi demokrasi boyutuyla ön plana çıkan bu sürecin, çalışma ilişkilerinin şekil değiştirmesiyle birlikte, çalışanların haklarının korunması açısından kritik rolünün çeşitli sosyal politika uygulamaları için olası sonuçlarının irdelenmesi de dersin bir diğer amacıdır. Özetle etkili işleyen danışma, istişare, bilgi verme ve nihayetinde yönetime katılma mekanizmaları emek perspektifinden çalışanların lehine, sermaye perspektifinden ise verimliliğin artışına yol açabilecek potansiyel araçlardır ve bu araçların özellikle sendikal örgütlülüğün olduğu işyerlerinde kurumsallaşması, sendikal temsilin politik kararlara etkisi açısından önemlidir. Ders kapsamında bu konular farklı endüstri ilişkileri teorileri çerçevesinde ele alınacaktır. Bunlara örnek olarak; Marksist Endüstri İlişkileri (Richard Hyman), Çoğulculuk Yaklaşımı (Allan Flanders ve Hugh Clegg), Sistem Yaklaşımı (John Thomas Dunlop), Radikal Teori (Alan Fox), Mobilizasyon Teorisi (John Kelly) verilebilir. Kapsamlı teorik dayanakların sunduğu önermelerin uygulamadaki karşılıkları bakımından derinlemesine analizinin, çalışma ilişkilerinde çatışma yönetimi ile sorun çözme konusunda öğrencilerin yetkinliklerinin geliştirilmesine katkı sunacağı düşünülmektedir.