‘Çalışma
İlişkileri ve Sosyal Diyalog’ dersinin amacı, doktora düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin
çalışma ilişkileri alanında kuramsal alt yapılarının geliştirilmesi ve çalışma
yaşamında sosyal diyalog mekanizmalarının çeşitleri ve işlerliği hakkında
derinlemesine bilgi sahibi olmalarıdır. Bu ders kapsamında öğrencilerin, sosyal
demokrasi, ekonomik demokrasi ve iktisadi demokrasi süreçleriyle evrimleşen sosyal
diyalog mekanizmalarını tarihsel ve analitik bir yaklaşımla analiz ederek,
işgücü piyasasının ekonomik, sosyal ve politik sorun alanları açısından
akademik ve uygulamaya dönük literatürü eleştirel bir bakış açısıyla
değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir. Bu bağlamda, Endüstriyel Demokrasi
fikrinin evrimleşme süreci ışığında daha demokratik bir çalışma yaşamının tesis
edilmesi için farklı araçların işlevleri de ders kapsamında tartışılacaktır.
Özellikle çağımızın gelişmiş batı demokrasilerinde iktisadi demokrasi boyutuyla
ön plana çıkan bu sürecin, çalışma ilişkilerinin şekil değiştirmesiyle birlikte,
çalışanların haklarının korunması açısından kritik rolünün çeşitli sosyal
politika uygulamaları için olası sonuçlarının irdelenmesi de dersin bir diğer
amacıdır. Özetle etkili işleyen danışma, istişare, bilgi verme ve nihayetinde
yönetime katılma mekanizmaları emek perspektifinden çalışanların lehine,
sermaye perspektifinden ise verimliliğin artışına yol açabilecek potansiyel
araçlardır ve bu araçların özellikle sendikal örgütlülüğün olduğu işyerlerinde
kurumsallaşması, sendikal temsilin politik kararlara etkisi açısından
önemlidir. Ders kapsamında bu konular farklı endüstri ilişkileri teorileri
çerçevesinde ele alınacaktır. Bunlara örnek olarak; Marksist Endüstri İlişkileri (Richard Hyman), Çoğulculuk Yaklaşımı (Allan Flanders ve Hugh Clegg), Sistem Yaklaşımı (John Thomas Dunlop), Radikal Teori (Alan Fox), Mobilizasyon Teorisi (John Kelly) verilebilir.
Kapsamlı teorik dayanakların sunduğu önermelerin uygulamadaki karşılıkları
bakımından derinlemesine analizinin, çalışma ilişkilerinde çatışma yönetimi ile
sorun çözme konusunda öğrencilerin yetkinliklerinin geliştirilmesine katkı
sunacağı düşünülmektedir.