Çiçek M. (Yürütücü), Öner Ö., Ulusoy İ., Uran P.
TÜBİTAK Projesi, 2015 - 2018
Önerilen
projede, insan beyninde sayı algısını yürüten nöral ağların (devrelerin)
bağlantısallık penceresinden nasıl çalıştığının incelenmesi ve buradan
hareketle matematik öğrenme güçlüğü (diskalkuli) görülen çocuklarda bu devrelerde
ne gibi sorunların olduğunun incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu genel amaca
ulaşmak üzere: 1) Matematik öğrenme güçlüğü (diskalkuli) olan çocuklar ve
sağlıklı kontrollerde sayı algısı davranışsal ve işlevsel manyetik rezonans
görüntüleme (iMRG) ve difüzyon tensor görüntüleme (DTG) yöntemleriyle
değerlendirilecektir. 2) iMRG
ve DTG verileri ile beyin bölgeleri arasındaki fonksiyonel ve efektif
bağlantısallığın modellenmesi yapılacaktır (devre modellemesi). 3) Son olarak davranış ve görüntüleme verileri hasta/kontrol farkı
açısından karşılaştırılacak ve diskalkulideki farklılıklar konusunda bilgi elde
edilecektir. Ayrıca matematik öğrenme güçlüğü (diskalkuli) için görüntüleme verileri kullanılarak hastalık haritası çıkarılacaktır.
Beynin nasıl
çalıştığı 21. Yüzyılın en bilinmeyen ve en çok çözülmek istenen problemlerinden
biridir. Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa Birliği beyin araştırmalarını öncelikli alanlar arasına almıştır.
Avrupa Birliği tarafından yürütülen ve Türkiye’nin de yer aldığı “İnsan Beyni
Projesinin” alt iş paketlerinden biri “uzay, zaman ve sayı”dır. Sayı algısının beyinde
hangi süreçlerle ilişkili olduğunun aydınlatılması bu işlevlerde bozukluk
görülen hastalıkların anlaşılmasına katkı sağlayacaktır. Sayı algısında sorunlarla ilişkili
olabileceği ileri sürülen diskalkulinin beyinde hangi çalışma sorunları nedeniyle ortaya çıktığı bilinmemektedir.
Beyinde korteks ya da korteks altı bölgelerin birbirinden bağımsız çalıştığı
düşünülemez. Dolayısıyla beyin işlevlerinin incelenmesinde bağlantısallık
yöntemlerinin kullanılması bir zorunluluk olarak gözükmektedir. Literatürde var
olan bağlantısallık modellerindeki eksiklikleri barındırmayan bir bağlantısallık
modelleme yöntemi geliştirmek dünya çapında ses getirecek bir hedeftir. Son
olarak toplumda %5 gibi çok yüksek bir oranda görülen matematik öğrenme
güçlüğünün beyindeki mekanizmaları hakkında ek bilgi edinmek toplumsal fayda
sağlayacaktır. Diskalkuliye sahip çocukların devre modellemeleri hastalık
haritası diyebileceğimiz farklılıklar gösterirse bu sağlık sorununun tanısında
ve tedavi yollarının şekillendirilmesinde yarar sağlayacaktır.
Sunulan
proje kapsamında, 30 diskalkuli hastası çocuk ve 30 sağlıklı çocukta beyin
görüntüleme deneyi tasarlanmıştır. İMRG deney dizaynlarının zamansal çözünürlüğü
yüksek olan “olaya ilişkin dizayn” formatında olması planlanmaktadır. İlkokul 3. Sınıf öğrencileri içinde yapılan bir tarama ile
belirlenen matematik öğrenme güçlüğü olan ve sağlıklı öğrenme gösteren çocuklar
deneye katılacaktır. Sayısal algı görsel uzaysal uyaranlarla değerlendirilecektir.
Görevler diskalkulide bozukluk olabileceği düşünülen yaklaşık sayı sistemi ve
sembole erişim sistemi ile ilgili olacaktır. Rakamların görsel olarak sunulduğu
(sembole erişim sistemine yönelik görev) ve nokta uyaranlarının verildiği
(yaklaşık sayı sistemini değerlendirmek üzere) görev durumlarında katılımcılar
“hangisi çok?” şeklinde soruya yanıt vereceklerdir. Bu olgular ayrıca diğer
psikiyatrik bozuklukların varlığı açısından değerlendirilecektir.
Deneylerde
gerçekleştirilecek İMRG ölçümü beyinde milimetre düzeyinde fizyolojik
değişimleri gösterebilecek yüksek uzaysal çözünürlüğe sahiptir. Ayrıca elde
edilecek DTG verileri beyindeki aksonların seyri hakkında yaşayan bireylerde şu
an için eşsiz veri sağlayacak bir yöntemdir. Bu veriler, özellikle bağlantısallık
modellemesinde yardımcı olacak kortikokortikal bağlantılar hakkında bilgi içerecektir.
Projede elde edilen verilere literatürde var olan bağlantısallık
yöntemleri uygulanacaktır; ayrıca, grafik yöntemleri üzerinde yoğunlaşılarak
yeni modeler geliştirilecektir. Hem hasta hem de kontrol grubundan elde edilen
bağlantısallık bilgisi kullanılarak tanıya yardımcı hastalık haritası
çıkarılabilecektir.
Önerilen
proje bir temel sinirbilim
araştırmasıdır, bunun yanında diskalkulinin tanı ve tedavisine yardımcı
olabilecek sonuçlar vaadetmektedir. Ayrıca proje hesapsal modelleme, bilişsel
mimari ve beyin-makine arayüzü çalışmalarına katkı verebilecektir. Bu proje
kapsamında kullanılacak, geliştirilecek ve üretilecek olan algoritmalar yoluyla
ortaya konulan modeller, ileride yapılacak klinik araştırmalarla toplanacak
hasta verileri için kolayca uygulanabilecektir. Böylece hasta/kontrol
farklılıkları belirlenebilecek, hastalıkların tanı ve tedavisinde yardımcı
olunacaktır. Geliştirilen modeller ve proje süresince yapılacak analizler,
beyin bilgisayar iletişimi çalışmalarında ihtiyaç duyulan, hangi beyin
bölgelerinin ne kadar aktif olduğu bilgisini sağlaması açısından da katkı
sağlayacaktır.