Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı – UNDP Destekli Proje, 2024 - 2024
YAŞAM BECERİLERİ VE SOSYAL VE DUYGUSAL ÖĞRENME KONUSUNDA ULUSAL KAPASİTEYİ GELİŞTİRME:
ERGENLERİN YAŞAM BECERİLERİ İHTİYAÇLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ PROJESİ
SONUÇ RAPORU
Mart, 2025
PROJE EKİBİ
Prof. Dr. Neslihan Karaman (Ekip Lideri)
Prof. Dr. Figen Çok
Prof. Dr. Seher Yalçın
Doç. Dr. Selen Demirtaş-Zorbaz
Doç. Dr. Nevra Atış-Akyol
Doç. Dr. Meva Demir-Kaya
Dr. Öğr. Üyesi Cansu Ayan
Dr. Özgür S. Denli
Dr. Esma Daşcı
Arş. Gör. Cemre Yavuz-Şala
Arş. Gör. Ecem Çiçek-Habeş
Arş. Gör. Sema Nur Toker
Ersin Özkan
Gözde Başkaya
Hasan Kızıldağ
İÇİNDEKİLER
1.1. Türkiye’de Yaygın Eğitimin Yasal ve Stratejik Çerçevesi
1.3. Ergenlerin Gelişimi ve Yaygın Eğitim İlişkisi
1.3.1. Ergenlik Döneminin Psikososyal Özellikleri
1.3.2. Okul Devamsızlığı ve Ergenler Üzerindeki Etkileri
1.3.2.1. Okul devamsızlığı ve mülteci ergenler
1.3.4. Yaygın Eğitimin Ergenler İçin Fırsat Alanı Oluşturması
1.4. Ergenlik Döneminin Psikososyal Gelişim Özellikleri ve Eğitim Ortamlarının Önemi
1.5. Yaşam Becerilerinin Ergenler Üzerindeki Etkisi
1.5.1. Karar verme ve problem çözme becerileri: Ergenlerin bağımsız ve etkili karar alabilmesi.
1.5.2. İletişim becerileri: Duyguları ifade edebilme, çatışma çözümü ve sağlıklı ilişkiler kurma…..
1.5.3. Stresle başa çıkma ve duygusal denge: Zor durumlarda duygusal kontrol sağlama
1.6. Yaşam Becerileri ve Ergen Kariyer Gelişimi Arasındaki İlişki
1.7. Okul ve Yaşam Becerileri Arasındaki İlişki
1.7.1. Okula Aidiyet Duygusunu Güçlendirme
2.3. Veri Toplama Araçları ve Veri Toplama Süreci
Ek 1. Halk Eğitimi Merkezleri Yaşam Becerileri İhtiyacı Bireysel Görüşme Soruları..498
Ek 2. Halk Eğitimi Merkezleri Yaşam Becerileri İhtiyacı Odak Grup Görüşme Soruları……………………………………………………………………………………..503
Ek 3. Formal Olmayan Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi Projesi Paydaş Bireysel Görüşme Soruları…………………………………………………………………………..505
Ek 4. Halk Eğitimi Merkezleri Yaşam Becerileri İhtiyacı Anket Formu………………507
YÖNETİCİ ÖZETİ
Bu çalışma, Millî Eğitim Bakanlığı, UNICEF ve Ankara Üniversitesi iş birliğiyle yürütülen bir ihtiyaç analizi çalışmasının sonuçlarını sunmaktadır. Çalışma, okul dışında kalan ya da devamsızlık riski taşıyan ergenlerin yaşam becerileri ihtiyaçlarını ve yaygın eğitimin bu ihtiyaçlara nasıl karşılık verebileceğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Özellikle mesleki eğitim kurumlarına devam eden öğrenciler ve göçmen gençler gibi dezavantajlı grupların eğitim süreçlerinde karşılaştıkları zorluklar ele alınmıştır. 2024-2028 dönemine yönelik stratejik hedefler doğrultusunda hazırlanan rapor, yaygın eğitimin, yaşam becerilerinin kazandırılması ve sosyo-duygusal öğrenmenin desteklenmesi bakımından ne kadar kritik bir rol oynadığını ortaya koymaktadır.
Çalışma kapsamında, Türkiye genelinde belirlenen 15 ilde yürütülen araştırmada, nicel ve nitel yöntemler bir arada kullanılmıştır. Toplam 2900 öğrenciye ulaşılmış, bu öğrencilerden 2444’ü anket çalışmasına katılmış, 456’sı ise bireysel veya odak grup görüşmeleri aracılığıyla derinlemesine değerlendirilmiştir. Ayrıca 90 işverenle yapılan bireysel görüşmelerle, öğrencilerin iş hayatına ilişkin yaşam becerileri düzeyleri ve uyum süreçleri analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, özellikle meslek liselerinde ve MESEM’lerde eğitim gören gençlerin iletişim, karar verme, stresle başa çıkma, öz bakım, problem çözme gibi temel yaşam becerilerinde eksiklik yaşadığı tespit edilmiştir. Ayrıca göçmen öğrenciler için dil bariyeri, kültürel farklılıklar ve sosyal dışlanma gibi eğitime erişimi zorlaştıran ciddi engeller olduğu belirlenmiştir.
Rapor, ergenlik döneminin kimlik gelişimi ve aidiyet duygusu açısından ne kadar kritik bir evre olduğunu ve bu dönemde eğitim ortamlarının sağladığı psikososyal desteklerin gençlerin gelişimi üzerinde belirleyici etkiler yarattığını vurgulamaktadır. Ancak okul devamsızlığı ve okul terki, özellikle sosyoekonomik zorluk yaşayan ya da çalışmak zorunda olan gençler arasında yaygın bir sorun olarak öne çıkmaktadır. Bu bağlamda yaygın eğitim kurumlarının, örgün eğitim dışına çıkan ya da eğitimden uzaklaşma riski taşıyan gençlere erişim sağlayarak sosyal, duygusal ve kariyer odaklı destek sunmaları büyük önem taşımaktadır.
Raporda yer alan bulgulara göre, ergenlerin yaşam becerileri ile okul aidiyeti, eğitim motivasyonu ve kariyer gelişimi arasında güçlü bir ilişki vardır. Yaşam becerileri kazandırmaya yönelik programların öğrencilerin okula bağlılıklarını artırdığı, akademik performanslarını desteklediği ve okul terkini önleyici etkiler yarattığı görülmektedir. Bu nedenle, eğitimin yalnızca akademik değil, aynı zamanda duygusal ve sosyal gelişim boyutlarıyla da desteklenmesi gerektiği ifade edilmektedir. Ayrıca, meslek lisesi öğrencilerinin kariyer farkındalıklarının ve iletişim becerilerinin düşük olması, işverenlerin de bu eksiklikleri dile getirmesi, yaşam becerilerinin sadece öğrenciler değil, iş gücü piyasası açısından da kritik olduğunu göstermektedir.
Sonuç olarak, rapor Türkiye’de ergenlerin yaşam becerilerini geliştirmeye yönelik yapılandırılmış ve sürdürülebilir yaygın eğitim politikalarının gerekliliğine dikkat çekmektedir. Bu doğrultuda, halk eğitim merkezlerinde ergenlere özel kursların açılması, ortaöğretim ikinci kademe eğitim içeriğinin yeniden gözden geçirilmesi, okullarda kariyer hedeflerine yönelik erken dönem mesleki rehberlik hizmetlerinin başlaması, mülteci gençlere yönelik dil ve uyum programlarının genişletilmesi, okul temelli sosyal-duygusal öğrenme uygulamalarının yaygınlaştırılması ve okul devamsızlığına yönelik erken uyarı sistemlerinin oluşturulması gibi öneriler sunulmaktadır. Bu çalışma ile eğitim politikalarının çok boyutlu ve kapsayıcı bir yaklaşımla yeniden yapılandırılması gerektiği, yaşam becerilerinin ergenlerin hem bugününü hem de geleceğini şekillendiren temel bir özelliğe sahip olmasının ortaya koymaktadır.
RAPORUN AMACI
2024-28 yıllarını kapsayan Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Stratejik Kalkınma Planı ve UNICEF amaçları doğrultusunda liselerde okul devamsızlığı ve Mesleki Eğitim Merkez (MESEM)’leri ve Meslek liselerinde öğrenim gören gençler ve bu eğitimlerdeki Suriye ve diğer ülkelerden gelen göçmen gruplarda zorluklar yaşandığı gerçeğinden hareketle ve bu ergenlerin eğitim ihtiyaçlarına destek sağlamak hedefi ile MEB, UNICEF ve Ankara Üniversitesi işbirliği ile bir ihtiyaç analizi çalışması yürütülmüştür. Rapor bu çalışmanın sonuçlarının sunulması amacını taşımaktadır. 21. Yüzyılda genel olarak tüm dünyada, OECD amaçlarında yer alan okul dışı öğrenmelerin önemi, yaşam becerilerinin kazanımının desteklenmesi ve sosyoduygusal becerilerin/öğrenmenin önemi hedeflenmektedir. Bu genel çerçevede liselerde öğrenim gören öğrencilerin ve onlara mesleki uygulama fırsatı sunan ya da istihdam etme potansiyeli olan işverenlerin yaşam ve görüşleri temelinde ihtiyaç analizinin yapılması önemli görünmektedir. Dolayısıyla yürütülen ihtiyaç analizi çalışması Türkiye’deki mevcut durumu tespit etmek ve bu doğrultuda ergenlerin desteklenmesi, koruyucu önlemler alınması ve politikalar geliştirilmesi açısından kritik bir önem taşımaktadır.