Keleş H. O. (Yürütücü)
Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı (TÜSEB) Araştırma Projesi, 2023 - 2025
Cerrahi beceriler, geleneksel olarak ameliyathanede (OR), kıdemli cerrahların eğitim verdiği bir usta-çıraklık modeli şeklinde öğretilmektedir. Cerrahi branşlarda cerrahların yetişmesi için kullanılan araçlar kısıtlıdır. Cerrahi tecrübe ancak çok sayıda cerrahi işlem sonrasında kazanılabilmektedir. Son yıllarda yapılan çalışmalar, sanal gerçeklik kullanılan cerrahi eğitimi modelinin, geleneksel yöntemlere göre büyük potansiyel taşıdığını göstermektedir. Bu araştırma projesinin konusu, laparoskopik (kapalı) cerrahi eğitimidir. Mevcut kanıtlara dayanarak, beceri eğitimi için genişletilmiş sanal gerçeklik kullanımı haklı gösterilebilir, ancak fiziksel laparoskopik video eğitimi ("kutu" eğitimi) ve laparoskopik sanal gerçeklik tabanlı eğitim arasında, eğitimin etkinliğine ilişkin karşılaştırma sayısı çok azdır. Özellikle çoklu nörogörüntüleme ve davranışsal veri açısından sanal gerçeklik eğitiminin beyin dinamiklerine olan etkisini araştıran çalışma bulunmamaktadır. Gerçekçi bir sanal gerçeklik ortamında öğrenmeyi araştırmak için, bilişsel yük teorisi, bir çerçeve olarak kullanılabilir. Buna rağmen, bilişsel yük teorisine ilişkin literatür çalışmalarında, zihinsel iş yükü ve sanal gerçeklik ortamın yarattığı interaktif (multisensory) ortamın ilişkisi beyin dinamikleri açısından tam anlaşılamamıştır. Bu sorulara cevap vermek için farklı kaynaklara sahip farklı fizyolojik sinyaller kullanılabilir. Kullanılacak multimodal fizyolojik ölçüm yöntemleri elektroensefalografi (EEG) ve fonksiyonel yakın kızıl ötesi spektroskopisini(fNIRS) içermektedir. Davranışsal veriler ver performans değerleri sanal gerçeklik ortamında temel cerrahi görevler ile yapılan ölçüm ve değerlendirmelerle elde edilecektir. Boylamsal olarak 3 farklı zamanda verisi toplanacak, 50 doktorun çalışmaya katılması planlanmıştır.