Sessiz (Sözsüz) Kitapların İçerik ve Yapısal Özelliklerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Arslan F.(Yürütücü), Güneş L. C., Büyükyıldırım B., Can M.

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2023 - 2023

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Mart 2023
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2023

Proje Özeti

Sessiz (sözsüz) kitapların içerik ve yapısal özelliklerinin incelenmesi amacıyla yapılan araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi incelemesidir. Kitapların araştırmaya dâhil edilme kriterleri; yerli ve sessiz kitap olmasıdır. Bu kriterler doğrultusunda, gerekli araştırmalar yapılarak satılan tüm kitaplar incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubuna toplam 63 sessiz kitap alınmıştır. Bu kitapların basım yılı incelendiğinde, en eski olanın 2013, en yeni olanın 2023 yılı olduğu görülmüştür. Basım yerleri ise Ankara, İstanbul ve İzmir’dir. Araştırmaya alınan 63 kitabın 34 farklı yayınevinde basıldığı belirlenmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan “Künye Değerlendirme Formu” ve “Sessiz Kitaplara Yönelik İçerik ve Yapısal Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın yürütülebilmesi için gerekli olan etik kurul onayı alındıktan sonra, formların amaca uygunluğunun değerlendirilmesi, anlaşılabilirliğinin ve uygulanabilirliğinin tespiti için alanda çalışan yedi uzmanın görüşü alınmış ve öneriler doğrultusunda gerekli düzenlemeler yapılarak formlara son şekilleri verilmiştir. Kitapların her biri veri toplama formlarına göre, üç araştırmacı tarafından bireysel olarak değerlendirilmiştir. Yapılan bireysel değerlendirmeler ayrı bir alan uzmanının katılımıyla görüş ve fikir birliğine varılarak, her bir kitap için ortak bir görüş oluşturulmuştur. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz yöntemlerinden yararlanmıştır. Sonuç olarak kitapların iç yapı, dış yapı ve içerik özelliklerine ilişkin bulgular elde edilmiştir. İç yapı özelliklerine göre; kitaplardan %80,9’unun tamamının resimlerden oluştuğu ve %82,5’in kazandırılması hedeflenen kavramların, yaş düzeyine uygun bir şekilde resmedildiği görülmüştür. Dış yapı özelliklerine göre; kitapların tümünün kapağında kitabın adı, yazar ve/veya çizer adı, yayınevi vb. bilgiler bulunduğu, %93,6’sının boyutunun çocuğun taşıyabileceği ve inceleyebileceği boyutta olduğu saptanmıştır. Kitapların içerik özellikleri ‘konu, kapsam, tema’ ve ‘duygu, düşünce’ olmak üzere iki başlık altında detaylı bir şekilde incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ışığında, ebeveynlere, eğitimcilere, yazarlara, çizerlere, yayıncılara, uzmanlara ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur.