Haymana’da Öğrenim Gören Öğrencilere Yönelik Serviks Kanseri Bilgilendirme Eğitimi


Creative Commons License

Öztaş D.

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2023 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Mart 2023
  • Bitiş Tarihi: Ağustos 2024

Proje Özeti

Bu araştırma Haymana’da öğrenim gören öğrencilerin HPV bilgi düzeyinin arttırılması ve serviks kanserin erken tanısına ilişkin tutumlarının olumlu yönde geliştirilmesi amacıyla ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel girişim olarak yapılmıştır. Araştırma 70 deney ve 50 kontrol grubu öğrencinin katılımı ile yapılmıştır. Veri toplama araçları sosyodemografik veri toplama formu, İnsan Papİlloma Vİrüsü (HPV) Bilgi Ölçeği (HPVBÖ) ve Sağlık İnanç Modeli Yaklaşımı ile Servikal Kanserin Erken Tanısına Yönelik Tutum Ölçeği (SKETTÖ)’dir. Verilerin istatistiksel değerlendirmesi bilgisayar ortamında bir paket program kullanılarak yapılmıştır. İstatistiksel analizlerde bireylerin sosyodemografik özellikleri, kategorik ölçümler sayı ve yüzde olarak sürekli ölçümlerse ortalama ve standart sapma (ortanca ve minimum-maksimum) olarak verilmiştir. Ölçeklerden alınan ön test-son test puanlarına ilişkin aritmetik ortalama ve standart sapmaları; ön test- son test ölçek puanlarının ve farkların karşılaştırılmasında nonparametrik test olan Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Katılımcıların sosyodemografik özelliklerinin dağılımı yer almaktadır.  Araştırmaya katılan katılımcıların tamamı kadın ve bekardır. Katılımcıların  %31.4’ü 19 yaş ve altı, %38.6’sı 20 yaş ve %30.0‘u 21 yaş ve üzeri grupta yer almakta; %55.7’si fizyoterapi ve %44.3’ü yaşlı bakımı bölümünde öğrenim görmektedir. Müdahale ve kontrol gruplarının HPV(Human Papilloma Virüs) Bilgi Ölçeği ve Servikal Kanserin Erken Tanısına İlişkin Tutum Ölçeğinin ön test ve son test ortalamalarının karşılaştırılması yer almaktadır. Müdahale ve kontrol gruplarının HPVBÖ ön test ve son test puanlarının karşılaştırmaları arasında istatiksel olarak anlamlı fark olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Aynı şekilde müdahale ve kontrol gruplarının SKETTÖ ön test ve son test puanlarında da anlamlı fark olduğu belirlenmiştir (p<0.05).