DEMOKRASİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI TARTIŞMALARI BAĞLAMINDA 2011 MİLLETVEKİLİ GENEL SEÇİMLERİ VE MEDYA


Keskin F. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2011 - 2012

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2011
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2012

Proje Özeti

Seçim kampanyaları partilerin ya da adayların kendilerini kamuoyuna tanıtmak, seçmenin genelde ilgisini politik sürece ve özelde de kendi yanlarına çekmek için kullandıkları bir siyasal iletişim sürecidir.  Siyasal iletişim, 1950’lerden itibaren bu süreçle ilgilenmiş, “yeni politikalar”, “modern-postmodern seçimler” ya da “Amerikanvarileşme” (Mancini ve Swanson, 1996; Negrine ve Papathanassopoulos, 1996) gibi başlıklar altında seçim kampanyalarına ilgi duymuştur. Bu ilgi, medyanın bu süreçte daha etkin bir rol oynamaya başlaması ve politik aktörlerin medyanın gerekliliği ve kullanımı konusunda görüş birliği içerisinde olmaları ile daha da artmıştır. Yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren dünyada politikanın geçirdiği dönüşüm seçim kampanyalarına yönelik eleştirileri beraberinde getirmiştir. Bu eleştiriler seçimlerin Amerikanvarileşmesinin  bir sonucu olarak “izlence” boyutunun öne çıktığı,  politika yapmanın kendisinin şölenleştirildiği, politik sözün medyada yer alabilecek biçimde sunulduğu ve böylece herkes tarafından kabul görebilecek, ortak-duyuya seslenen, egemen-bloğun değerleri ve kodlarıyla uyumlu, tektipleştirilmiş, sloganlaştırılmış yargılara indirgendiği, uzmanların öncülüğünde standartlaştırılmış dilin kullanıldığı üzerinde durmuştur. Doğal olarak bu eleştirilerin kökeninde son yıllarda seçimlere katılım oranlarının giderek azalmasının, siyasal kampanya etkinliklerinin ve parti politikalarının şekillendirilmesinde temel aktörlerden birisi olarak medyanın öne çıkmasının, medya ile politika arasındaki karşılıklılık ilişkisinin büyük rolü olmuştur. Medya yalnızca bilgilendiren ya da arabuluculuk işlevini yerine getiren bir iletişim kanalı olma özelliğini yitirmiş, diğer toplumsal güç merkezleriyle ilişkisi içersinde siyasal karar alma ve bu kararları sunmanın temel yapı taşlarından biri haline gelmiştir (Köker, Kejanlıoğlu, 2004).

Bu çalışma, siyasetin 20.yüzyılın ikinci yarısından itibaren geçirdiği dönüşüm sonucunda medyanın siyasal kampanyalar ve kampanya içeriklerinin oluşturulmasında oynadığı ağırlıklı rolden ve medya ile siyasal süreçler arasındaki karşılıklılık ilişkisinden hareketle 2011 Milletvekili Genel Seçimlerine katılan ve birbirinden farklı ideolojik konumlara sahip siyasal partilerin “demokrasi” tema ve söylemlerini ve medyaya yansımalarını incelemek amacındadır. Başka bir deyişle bu çalışma, siyasi partilerin ve parti ileri gelenlerinin seçim kampanyası sürecinde demokrasi kavrayışlarını hangi anlamsal çerçeveler içinde ve hangi önceliklerle tanımlandıklarını ortaya koymayı amaçlamaktadır.