Güneş L. C., Durmuş F. F.(Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2024 - 2025
Araştırma, yedi-10 yaş arasındaki ilkokul çağı çocuklarının yapay
zekâ konusundaki görüşlerini saptamak amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden
olgu bilim desende gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu yedi-10
yaşlarındaki 17 çocuk ve ebeveynleri oluşturmuştur. Çocuklar amaçlı örnekleme
yoluyla seçilmiş ve kartopu örnekleme yöntemiyle araştırmaya dâhil edilmiştir.
Verilerin toplanmasında, Genel Bilgi Formu ve Çocuk Görüşme Formu ile
çocukların çizdikleri resimler kullanılmıştır. Araştırmada etik kurul onayı
alındıktan sonra, veriler 20 - 29 Kasım 2024 tarihleri arasında yüz yüze
görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, betimsel
ve içerik analizi yöntemleri ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen
nitel verilerin analizinde, betimleme, sınıflandırma ve ilişkilendirme
basamaklarına uygun olarak içerik analizi yapılmıştır. Veriler kodlanmış,
temalar belirlenmiş, kod ve temalar organize edilmiştir. Araştırmada çocukların yapay zekâ konusundaki
algıları ortaya koyularak konu ile ilgili bilgi seviyeleri belirlenmiş,
ebeveynlerin çocuklarının yapay zekâ hakkındaki görüşleri tespit edilmiştir.
Sonuçta, çocukların yapay zekâ denilince aklına gelenler, yapay zekânın neye benzediği, nasıl
çalıştığı, yapay zekâ kullanarak yapılan bir şey olduysa buna ilişkin bilgiler,
yapay zekâ ile neler yapılabileceği, neler yapmak isteyeceği, gözle görülebilme
durumu, olumlu ve olumsuz yönleri, yapay zekâyla ilgili edinilen bilgilerin
kimden veya nereden öğrenildiği ile ilgili görüşleri ile yapay zekâyla ilgili
çizdikleri resimlere ilişkin bulgular elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen
sonuçlar ışığında, çocukların yapay zekâ ile ilgili bilgi seviyelerinin
geliştirilmesi için eğitimcilere, ailelere, araştırmacılara öneriler
sunulmuştur.