Oyunlaştırılmış Mobil Destekli Müze Eğitimi Uygulamalarına YönelikÇerçevenin Geliştirilmesi Ve Sosyal Bilgiler Dersindeki BilişselDuyuşsal Kazanımlara Etkisinin İncelenmesi


Karakuş Yılmaz T., Meral E., Yağanoğlu M., Arpacık Ö., Başcı Namlı Z., Güneröz C.

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2023

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Şubat 2021
  • Bitiş Tarihi: Şubat 2023

Proje Özeti

Bu projenin amacı farklı dersler ve müzelerde kullanılabilecek oyunlaştırılmış müze ziyaretleri

planlamak için bir çerçevenin oluşturulması, çerçeveye dayalı olarak sunulacak web araçlarıyla

Sosyal Bilgiler dersi “Kültür ve Miras” öğrenme alanı kapsamında oyunlaştırılmış mobil destekli

müze eğitimi uygulamalarının geliştirilmesi ve uygulamaların 4., 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin

bilişsel ve duyuşsal becerilerine etkisinin araştırılmasıdır. Projenin ilk aşamasında Müzemob

adı verilen, web arayüzünde müze gezileri için görevlerin tanımlandığı, mobil arayüzde ise bu

görevlerin müzelerde gerçekleştirildiği bir uygulama geliştirilmiştir. Proje uygulamaları,

Erzurum’da ilk ve ortaokul kısımlarının bulunduğu bir okulda, 4. sınıftan 7. sınıfa kadar her sınıf

düzeyi için 3 müze ziyareti (toplam 12 ziyaret) olacak şekilde planlanmış ve geziler Kültür ve

Miras öğrenme alanının yer aldığı güz dönemindeki 5-11. haftalar arasında yapılmıştır.

Araştırmalarda karma yöntem temel alınmış olup, nicel boyutta yarı deneysel desenlerden

zaman serisi ve ön-test, son-test denkleştirilmemiş grup deseni kullanılmıştır. Nitel boyutta ise

nicel bulguları desteklemek ve açıklamak için görüşme ve gözlemler yapılmıştır. Projede müze

gezme tutumu, tarihsel düşünme becerileri, mekânsal düşünme, akademik başarı, Sosyal

Bilgiler dersine yönelik tutum, kültür ve mirasa duyarlılık, sosyal etkileşim gibi pek çok bağımlı

değişken incelenmiştir. Projede ayrıca öğretmenler için de uygulamaların tanıtımına yönelik

eğitim verilmiş ve teknoloji destekli müze eğitimine ilişkin görüşleri incelenmiştir.

Tüm deney gruplarının ön ve son test skorlarına göre incelenen tüm bağımlı değişkenlerde

anlamlı ve pozitif yönde bir değişim gözlemlenmiştir. Her sınıf düzeyinde farklı bir araştırma

planlanmış, 4 sınıf düzeyinde öğrenme mekanının müze veya okul olması, 5. sınıf düzeyinde

müze gezi sayısı, 6. sınıf düzeyinde mobil ve kâğıt tabanlı gezi durumu, 7 sınıfta ise müze

gezisi olup olmaması durumlarına göre karşılaştırmalar yapılmıştır. Proje sonucunda

oyunlaştırılmış mobil destekli müze eğitimin öğrencilerde pek çok bilişsel ve duyuşsal kazanım

üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Bu etkinin artırılmasında müze gezi sayısının artması,

müze öncesi ve sonrası etkinliklerle bağlantıların güçlendirilmesi, teknolojinin sunduğu

içeriklerin pek çok pedagojik yaklaşım ile desteklenmesi gerekmektedir. Öğretmenler

açısından teknolojinin müze gezilerini öğretim sürecine katmada motive edici olduğu

görülmüştür. Ancak, her halükârda bu tür teknolojiler kullanılarak müze gezisi planlamak

öğretmenlerin içsel motivasyonlarına ve idari olarak süreçlerin kolaylaşmasına bağlıdır.

Anahtar Sözcükler: Müze eğitimi, müze öğrenmesi, Sosyal Bilgiler, Kültür ve Miras,

oyunlaştırma, mobil öğrenme