MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM MERKEZİ (METEM) OLARAK YAPILANDIRILAN ORTAÖĞRETİM KURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ ARAŞTIRMASI


Creative Commons License

Çınkır Ş.

Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2005 - 2006

  • Proje Türü: Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje
  • Başlama Tarihi: Ocak 2005
  • Bitiş Tarihi: Ocak 2006

Proje Özeti

ÖZET

METEM’lerin deerlendirilmesi aratırması dört genel balık altında gerçekletirilmitir. Bu balıklar METEM’lerle ilgili genel görüler, kurumsal deerlendirme, sosyal etki deerlendirmesi ve METEM’lerde maliyetler ve yararlarıdır.

METEM’lerle ilgili genel görüler balıı altında hedef gruplardan anketler ve görümeler yoluyla elde edilmiş olan görülere yer verilmitir. Elde edilen bulgulara göre, hedef grupların genel olarak METEM uygulamasının doru bir uygulama olduunu belirttikleri görülmektedir. Ancak bu uygulamaya geçilmeden önce, bu uygulamadan etkilenecek olan grupların görülerinin alınmadıı ve uygulama yapılacak yerler ile ilgili çevre ve nüfus analizlerinin yapılmadıı belirlenmitir. Uygulamadaki en büyük problemin ise fizikî altyapıdan kaynaklanan eksiklikler olduu belirlenmitir. Bunun yanı sıra örgün ve yaygın eitimin bir arada olmasından kaynaklanan bazı sorunlar olduu da belirlenmitir. Bu eksikliklere ramen METEM uygulamasının, kaynakların etkili kullanımı ve tasarruf edilmesi, personel tasarrufu salaması ve Mesleki eitimi derli toplu bir hale getirmesi gibi güçlü yanları olduu da belirlenmitir.

kinci balık olan kurumsal deerlendirme ile ilgili bulgular özetle öyledir. METEM’ler ve METEM’leri oluturan meslek okulları fiziksel durum ve insangücü yönünden deerlendirildiinde unlar söylenebilir. METEM’ler derslik ve uyguladıkları programlar için gerekli olan atölye, laboratuvar gibi eitsel alanlara büyük ölçüde sahip bulunmakta olup, sahip olunan bu mekânlar, beklentilerini genelde orta ve üzerinde karılamaktadır. Bu alanlardan kullanılmayanların sayısı ise oldukça az olup tamamına yakını kullanılmaktadır.

METEM’ler müdür, müdür yardımcısı, öretmenler ve dier personel için gerekli olan odalara ya da yönetsel alanlara yeterli düzeyde sahip bulunmaktadırlar.

METEM’ler çok amaçlı salon, kitaplık, depo, ambar, ariv, bahçe, personel ve örenci tuvaleti gibi destek alanlarına yeterince sahip olsalar da, hangi programlar uygulanırsa uygulansın tüm METEM’ler için gerekli olan spor salonu, rehberlik odası, araç odası, banyo-du, revir, kantin ve kafeterya gibi alanlar, bu kurumların önemli bir bölümünde yeterince bulunmamaktadır. Bu alanlardan örnein spor salonuna METEM’lerin % 90’ının, kantin ve kafeteryaya % 50’sinin sahip olmaması önemli bir eksikliktir.

METEM’lerin ısınma, aydınlanma ve su gibi temel ihtiyaçları orta ve yüksek düzeyde karılansa ve bu konuda önemli bir sorunları bulunmasa da, ilk yardım dolabı gibi özellikle Mesleki eitim veren kurumlar için daha çok gerekli olan araçların, ihtiyacı orta düzeyde karılaması önemli bir eksiklik olarak görülmelidir.

METEM’lerin bilgisayar, bilgisayar yazıcısı, fotokopi ve projeksiyon makinesi, tepegöz gibi dier araçlara, ihtiyaçlarını en iyi ekilde karılayacak kadar sahip oldukları görülmütür.

Ayrıca yukarıda açıklanan sonuçlara götüren ve anketlerle toplanan sayısal veriler dıında, METEM yönetici ve öretmenlerine METEM’lerin fiziksel alan ve kullanımına ilikin sorular da yöneltilerek bu konudaki görüleri alınmıtır. Bu görülerin sayısal verilerden çıkarılan sonuçlarla örtütüü ve birbirini destekledii görülmektedir.

METEM yöneticisi ve öretmenlerinin yarısından fazlası, METEM uygulaması ile birlikte okulların fiziksel alanları ile donanımlarının kullanımında artma olduunu, okul bina ve donanımlarının daha verimli kullanıldıını belirtmilerdir. Bu görüe ilçe millî eitim müdür ve ube müdürleri de katılmaktadır.

METEM yöneticisi ve öretmenlerinin yaklaık üçte ikisi “derslik, atölye, laboratuvar gibi öretim mekânlarının alan/dal ve derslerin özelliklerine göre kurulmuş olduu” görüüne katılmaktadırlar. Ancak METEM yöneticilerinin bu görülere katılma oranı retmenlere göre biraz daha yüksektir.

METEM yöneticisi ve öretmenlerinin yaklaık üçte ikisi atölye ve laboratuvarlarda eitim-öretim için yeterli sarf malzemeleri bulunduu görüüne katılırken, atölye ve laboratuvarlarda ilk yardım malzemelerinin yetersiz olduunu belirtmilerdir.

Okul binası ve eklerinin depreme ve doal afetlere dayanıklılıı konusunda ise, METEM yöneticisi ve öretmenlerinin yaklaık üçte ikisi olumsuz görüş bildirmilerdir.

METEM’lerin fizikî yapısının özel eitim gerektiren örenciler için uygun olup olmadıı konusunda görüş bildiren yönetici ve öretmenlerde ise bu olumsuzluk oranı dörtte üçtür.

Yukarıda yer alan METEM özelliklerinden bazılarına ilikin olarak örenci görülerine de bavurulmutur. Örencilerin görüleri yönetici ve öretmen görülerine paralel görüler ise de bu görülerdeki olumsuzluk oranı biraz daha yüksektir.

METEM’lerin kurumsal deerlendirmesinde, bu oluumun amacına ne ölçüde hizmet ettiini belirleyebilmek amacıyla METEM’ler METEM olmadan önceki ve METEM olduktan sonraki durumları yönünden karılatırılmalı olarak deerlendirilmiş ve u sonuçlar ortaya çıkmıtır.

Oluum sonrası derslik, sınıf, laboratuvar, kütüphane ve spor salonu sayısında, sınıf ve atölyelerin toplam alanında doal olarak bir azalma olmutur, fakat daha sonraki yıllarda artan örenci sayısına paralel olarak artmaya balamıtır. METEM oluumundan sonra bilgisayar sayısında önemli bir artış salanmıtır.

METEM oluumunun saladıı en büyük tasarruf insan gücü kaynaı yönünden olmutur. Bu kapsamda müdür, müdür yardımcısı, memur ve hizmetli sayısında METEM oluumundan sonra bir azalma olmuş fakat öretmen sayısında daha sonraki yıllarda artış görülmütür.

Kız ve erkek örenci sayısında ise METEM oluumundan sonra bazılarınca iddia edildii gibi bir azalma olmamı, aksine artış gözlenmitir.

Aratırmadaki bir dier alt bölüm olan soysal etki deerlendirmesi bölümündeki bulgular hem anketler hem de görüme kayıtları ile elde edilmitir. Elde edilen bulgulara göre, METEM’lerde uygulanan eitim programlarının çaın gereklerine, örencilerin gereksinimlerine ve çevrenin gereksinimlerine göre hazırlanmadıı belirlenmitir. Ancak az da olsa güncel gelimelere yer verildii belirlenmitir. METEM’lerde sunulan rehberlik hizmetlerinin yeterli olmadıı; örencilerin, iş hayatının gereksinimleri dorultusunda mesleki eitim programlarına yönlendirilemedii; ilgi, istek ve yeteneklerine uygun olarak hayata, yüksek örenime, istihdama hazırlanamadıı ve METEM uygulamasının da bu konularda bir deiime yol açmadıı belirlenmitir. Öretmenlerin derslerde etkili öretim yöntemleri kullanmadıkları ve örencilerin etkinliklere katılımına fırsat verilemedii de saptanmıtır. Örencilerin meslekleriyle ilgili bilgi, beceri ve tutum kazanmalarına önem verilmedii de belirlenen sonuçlar arasındadır. METEM uygulamasının kız ve erkek örencilerin oranında bir deiime yol açmadıı da görülmütür. METEM’lerde güncelliini yitirmiş bazı programlar olduu ve bunların bazılarının teknolojik gelimeye paralel olarak modernize edilmesi gerektii belirlenmitir. METEM’lerde açılması gereken bazı bölümler de olduu ancak bunların açılmasında yerel artların göz önünde bulundurulması gerektii belirtilmitir. Velilerin METEM’lerde verilen eitimden memnun oldukları, çocuklarını meslek edinmeleri için METEM’lere gönderdikleri, mezun olunca iş bulma ansı konusunda da anslı oldukları yönünde görüş belirttikleri belirlenmitir. METEM uygulamasının, çalıanlar arasındaki iletiim ve ibirliini, çalıanların iten elde ettikleri doyumu deitirmedii saptanmıtır. METEM’lerdeki örencilerin örenme isteklerinin, okula karı ilgilerinin ve akademik baarılarının düük olduu ve METEM uygulamasının bunlarda da bir deiime yol açmadıı belirlenmitir.

Elde edilen dier sonuçlar öyledir:

  • Üniversitede bir yükseköretim programına yerleen örenci sayısı fazla deildir,

  • Üniversitede bir yükseköretim programına yerleen örenci sayısında bir deiim

    olmamıtır,

  • METEM uygulaması mezunların istihdamında bir deiime yol açmamıtır,

  • METEM uygulaması rencilere toplumda duyulan güveni deitirmemitir,

  • METEM uygulaması rencilerin mesleki eitim alanında yetitirilmesinde bir

    deime oluturmamıtır,

  • METEM’ler mesleki eitim alanında baarılıdır,

  • rencilere iş deneyimi kazandırmak için eitim süreci içerisinde üretim yapılması

    konusunda bir deime olmamıtır,

  • METEM’ler genellikle sanayinin istedii nitelikte eleman yetitirebilmektedir,

  • METEM uygulamasına geçilmesi sanayi-okul ibirliini deitirmemitir, eitimin

    çalıma yaamı ile balantısında bir deime olmamıtır,

  • METEM’lerin çevredeki kuruluların istedii nitelikte eleman yetitirmesinde bir

    deime olmamıtır,

  • METEM’lerin ara kademe igücü açıının giderilmesine katkısında bir deime

    olmamıtır,

  • Toplumun METEM’lerden olan beklentilerinde bir deime olmamıtır,

  • METEM uygulaması ile birlikte mesleki ve teknik eitime olan ilgide deime

    olmamıtır,

  • METEM’lerin etkinliklerine velilerin katılımında bir deime olmamıtır,

  • Velilerin, METEM yönetiminin talep ettii konulardaki desteinde deime

    olmamıtır,

  • Veli ikâyetlerinde bir deime olmamıtır,

  • METEM uygulaması ile birlikte yöneticilerin görev ve sorumluluklarında büyük

    oranda artış olmutur,

  • METEM uygulaması ile birlikte yatılılık gereksiniminde az da olsa artış olmutur,

  • METEM uygulaması ile birlikte düzenlenen sosyal ve kültürel faaliyetlerin sayısında

    biraz artış olmutur.

    Bu boyutta elde edilen bulgulara göre öneriler gelitirilmitir.

    Bu aratırmanın alt problemlerinden birisi de METEM’lerin maliyet-fayda analizinin yapılmamış olmasıdır. METEM’lerin maliyet-fayda analizi boyutunda aaıdaki deikenlere ilikin veriler toplanmı, hesaplamalar yapılmıtır: Toplumsal maliyetler, METEM’lerin kiisel maliyeti, METEM’lerin cari, yatırım ve toplam maliyetleri, sabit fiyatlarla maliyetler ve zamansal geliimi, METEM’lerin örenci baına ortalama (birim) maliyetleri, METEM’lerde öretmen maliyetleri, METEM’lerde okul binası maliyetleri, METEM’ler kurulmadan önceki ve kurulduktan sonraki öretimin maliyetleri, METEM’lerin maliyet-yarar çözümlemesi.

    Veriler, yazılı kaynaklardan ve alandan olmak üzere iki yoldan salanmıtır. METEM’lerde 2000–2004 döneminde yapılan harcamalarla ilgili verileri derlemek amacıyla tüm METEM yöneticilerine gönderilmiş olan bilgi toplama aracından 68’i dönmü, 4’ündeki veriler salıklı olmadıı için deerlendirilmemitir. Örencilerin kiisel maliyetleri de 4761 örenciye gönderilen bilgi toplama aracından derlenmitir. Bu verilerden METEM’lerin toplam, örenci baına ortalama cari maliyetler ve öretmen maliyetleri ile devlet harcamaları içindeki oranları, örenci baına ortalama toplumsal maliyet, kiisel maliyet, öretmen maliyetleri hesaplanmıtır.

Harcamalar 2004 yılı sabit fiyatlarına dönütürülmütür. Örenci baına maliyetler METEM öncesi ve METEM’lerde 2000–2004 yıllarını kapsayan dönemde karılatırılmıtır.

METEM’lerin toplumsal yararları, METEM yöneticileri ile lçe Millî Eitim Müdür/ube Müdürlerinden bilgi toplama aracıyla elde edilen verilerden, örencilere saladıı bireysel yararları da örencilerden bilgi toplama aracıyla salanan verilerden yararlanılarak belirlenmitir. Elde edilen bulgulardan, METEM’lerin toplumsal ve örenciye (kiisel) yararlar saladıı, bunun yanında bazı sınırlılıklarının da olduu saptanmıtır.

METEM örenci maliyetlerinin hemen hemen tümü devletçe dolayısıyla toplumca karılanmıtır. 2004 yılı sabit fiyatlarıyla bir örencinin ortalama yıllık cari maliyeti METEM öncesi dönemde 2000 yılında en yüksek düzeyde iken, izleyen yıllarda azalarak 2004 yılında 1.904 YTL’ye dümütür. METEM’lerin tümünde örenim gören örencilerin toplam maliyeti 2001– 2002 öretim yılında 60.440.780 YTL, 2002–2003 öretim yılında 64.794.555 YTL, 2003–2004 öretim yılında da 74.918.992 YTL olarak gerçeklemitir. Dört yıllık bir program ya da METEM’den mezun olan bir örencinin toplumsal cari maliyeti 7.652 YTL, toplam maliyeti 7.876 YTL’dir. 2004 yılında bir örencinin yıllık maliyetinin en düük Tekirdağ Çerkezköy METEM’de (426 YTL), en yüksek ise Malatya Hekimhan’da (20.435 YTL), ortalama olarak da 1.927 YTL olarak gerçeklemitir. 2000 yılı ile 2004 yılı karılatırıldıında 34 METEM’de örenci baına yıllık cari maliyet azalmı, 30 METEM’de ise yükselmitir. 2004 yılı sabit fiyatlarıyla 2000 yılında METEM öretmen maliyeti 33.218.501 YTL iken, 2004 yılında 39.845.561 YTL’ye yükselmitir. METEM örencilerinin 4 yıllık bir okulda örenim görmesi dolayısıyla kiisel maliyeti 18.208 YTL’dir.

METEM’lerin etkililii konusunda da METEM’lerin toplam örenci sayıları, METEM olduktan sonra artmıtır. 2004–2005 öretim yılında METEM kız örenci sayısı en yüksek düzeyine ulamıtır. METEM’lerin etkililii ve özellikle iç verimlilii konusunda analiz yapmak amacıyla oluturulmuş olan bilgi toplama aracında istenen (örencilerin akıı; sınıf geçme, sınıfta kalma, METEM’den ayrılma, mezun olmaya yönelik) veriler salanamadıı için, örenci akış modeli hazırlanamamı, örenci yıl verimlilii ve maliyet artış katsayısı hesaplanamamıtır.

METEM’lerde yönetici sayılarının azalması, daha az sayıda kiinin yöneticilik yapmasına, dolayısıyla o kadar kiinin öretmenlik görevini sürdürmesini salamıtır. Öretmen sayıları 2003– 2004 öretim yılında dier yıllara göre biraz azalmıtır. METEM öncesinde ve sonrasında bir öretmene ortalama 10–11 örenci dümütür.

Aratırmada amaçlar dorultusunda elde edilen bulgulardan sonuçlara gidilmi, sonuçlara dayalı öneriler gelitirilmitir.