Akademisyenlerin Mesleki Gelişimine Yönelik Dijital Yeterliliklerinin Geliştirilmesi


ALPER A. (Yürütücü), KIZILIŞIKOĞLU G., DEMİREL F., ATAL DEMİRBACAK D., YILDIRIM D., DOĞAN KARAOĞLU D.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Güdümlü, 2025 - Devam Ediyor

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Destek Programı: BAP Güdümlü
  • Başlama Tarihi: Ocak 2025
  • Bitiş Tarihi: Devam ediyor

Proje Özeti

Covid-19 salgını ve Türkiye’de 11 şehri etkileyen depremle birlikte eğitim kurumlarında yaşanan dijital dönüşüm sürecinde eğitmenlerin sahip olduğu dijital yeterlikleri süreçte önemli rol oynamıştır. Kurumlarda eğitimin kesintiye uğramadan devam ettirilmesi ve öğrencilerin dijital dönüşüme uyum sağlamasında eğitmenlerin sorunları çözme, iletişim kurma, bilgileri yönetme, işbirliği yapma, içerik oluşturma ve paylaşma vb. dijital yeterlikleri sürece olumlu katkı sağlamıştır.
Bununla birlikte Ankara Üniversitesinde farklı fakültelerde görev yapan 47 öğretim üyesinin dijital yeterliklerinin desteklenmesine ilişkin gereksinimlerini belirlemek amacıyla 2 uzman tarafından hazırlanan “Öğretim Üyelerinin Dijital Yeterlik Gereksinimleri” başlıklı 9 bölümden oluşan 5’li likert tipi, açık uçlu ve çoktan seçmeli sorulardan oluşan bir anket kullanılarak  toplanan veriler kapsamında özellikle üst düzey bilişsel becerileri içeren dijital yeterliklerin geliştirilmesi konusunda öğretim üyelerinin desteğe ihtiyacı olduğu ortaya çıkmıştır.  Buradan hareketle, yapılması planlanan projede Ankara Üniversitesinin farklı fakülte/enstitü/meslek yüksekokullarında eğitim veren öğretim üyelerinin dijital yeterliklerinin belirlenmesi ve onların ihtiyaçlarına göre düzenlenen hizmetiçi eğitimlerle dijital yeterliklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda projede karma araştırma yöntemlerinden sıralı açıklayıcı tasarım kullanılacaktır. Öncelikle, öğretim üyelerinin dijital yeterlik konusundaki durumlarının ve gelişimlerinin tespit edilebilmesi amacıyla Gümüş ve Kukul (2023) tarafından geliştirilen “Öğretmen Dijital Yeterlilik Ölçeği” kullanılarak nicel veriler ile toplanacaktır. Ayrıca Çoklar, Efilti ve Şahin (2017) tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Teknostres Düzeylerini Belirleme Ölçeği” kullanılarak teknostresin öğretim üyelerinin dijital yeterliklerini nasıl etkilediği incelenecektir. Nicel verilerin analizi yapıldıktan sonra daha ayrıntılı bilgi edinmek amacıyla derinlemesine görüşmelerle nitel veriler toplanacaktır. Verilerin analizinin tamamlanmasının ardından belirlenen gereksinimlere göre hazırlanan programa uygun olarak öğretim materyalleri geliştirilecektir. Hazırlanan materyallerin paylaşılması amacıyla öğretim yönetim sistemi (ÖYS) aracılığıyla 7/24 erişim sağlayabilecekleri eğitim portalına içerikler yüklenecek ve bir sertifika programı oluşturulacaktır. Katılımcıların başarısının değerlendirilmesi amacıyla da süreç ve ürün değerlendirme yapılacak ve derecelendirme ölçeği ile ÖYS aracılığıyla katılımcıların performansları analiz edilecektir.