Afetlerde Öğretmen Yeterliliği


Yılmaz M., Varol N.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Eylül 2024
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2024

Proje Özeti

Afetler, ilk çağlardan günümüze kadar varlığını devam ettirmiş, normal yaşamın sürdürülebilirliğini engelleyen doğal, teknolojik veya beşeri kökenli olaylardır. Ülkemiz afetler açısından yeryüzü şekilleri, jeolojik yapı ve iklim özellikleri ile önemli risklere sahiptir. Ülkemizde görülen afet türleri göz önüne alındığında afet yönetimi konusunda yapılacak eğitim, öğretim, hazırlık ve planlama çalışmaları oldukça önem arz etmektedir.
Dünyada, afetlerin zararlarının azaltması ve toplum direncinin artırılması bağlamında eğitim temel faktör olarak kabul görmektedir. Afet eğitimlerine aktif katılımın, toplumların afetlerle mücadele edebilme kapasitesini ve afetlerin etkilerine karşı bilişsel farkındalığı arttırdığı bilinmektedir. Okullarda verilen afet eğitimleri çocukların afetler hakkında bilgi düzeylerinin yüksek olmasını, toplumun geleceği yönünden afetlere karşı uzun dönem dirençli olmasını sağlayacaktır.
Bu proje ile öğretmenlerin; afetlerin etkilerine karşı, afet yönetiminin aşamalarına yönelik teorik ve uygulama içerikli eğitimlerle, okullarda uzun dönemli afet direncinin, afetler hakkında hazır bulunuşluğun ve afetlerle ilgili yeterliliklerinin arttırılması, afetlerle mücadele edebilme kabiliyetinin yükseltilmesi ve öğrencilerin afetlerle ile ilgili sorumlu davranış geliştirmelerine katkı sağlamaları amaçlanmıştır.
Afet eğitiminin gereklilikleri değerlendirildiğinde projenin hedef grubu, gelecek nesillerin bilinçli bireyler olarak yetişmesinde büyük etki ve sorumluluk sahibi olan öğretmenler olarak belirlenmiştir. Afetlerde öğretmenlerin yeterlilikleri, etkili eğitimler ile “okul içi” ve “okul dışı” programların birbirini tamamlar nitelikte uygulanmasıyla sağlanabilir. Bu kapsamda, projenin hedef kitlesi Ankara’da bulunan farklı resmi eğitim kurumlarından okul öncesi, sınıf, sosyal bilgiler ve coğrafya öğretmenlerinden her merkez ilçeyi temsilen 4’er olmak üzere toplam 36 öğretmendir. 02-06 Eylül 2024 tarihlerindeki etkinlikler için, proje amaçlarını karşılayabilecek çeşitlilik imkânlarından yararlanmak, projenin sürdürülebilirliği için iş birliği ağı oluşturmak ve karbon ayak izini azaltmak için Ankara etkinlik sahası olarak belirlenmiştir. Projede planlanan teorik ve uygulamalı etkinlikler, 5 gün boyunca alan uzmanı eğitmenler tarafından etkinlik sahaları ve eğitim salonlarında gerçekleştirilecektir. Proje kapsamında aktif izleme değerlendirme uygulamaları oluşturularak teknoloji desteğiyle katılımcıların günlük olarak gözlemlerinin, görüşlerinin alınması, hedeflenmiştir.