Örgütsel Öğrenme Yaklaşımı ile Okulların Depreme Karşı Dirençliliğin Artırılması Projesi


Daşcı Sönmez E., Özmen B., Gök A., Dolunay Cuğ F., Gökmenoğlu Karakaya T., Yavuz İ., et al.

TÜBİTAK Projesi, 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı, 2021 - 2023

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Aralık 2021
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2023

Proje Özeti

ÖZET

Bu proje ile okullarda deprem öncesi, sırası ve sonrasında sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve değerlerin kazandırılması ve afetler sonrasında psikolojik dayanıklılığın oluşturulması için okullarda sürekli öğrenme ve gelişime dayalı yenilikçi bir eğitim uygulamasının ortaya konulması ve depreme karşı dirençliliğin geliştirilmesinde etkililiğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Karma araştırma deseni şeklinde tasarlanan bu projede nitel ve nicel araştırma yöntemlerinden yararlanılmış ve öntest-sontest-kontrol gruplu deneysel desen ile 24 ayda gerçekleştirilmiştir. İstanbul’da Esenler, Güngören ve Zeytinburnu İlçelerinde 3 deney ve 3 kontrol okulunda gerçekleştirilen öntest-sontest ve izleme testi uygulamaları ile eğitimin etkililiği değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular, eğitim uygulamasına katılan okul yöneticileri ve öğrencilerin eleştirel farkındalık, başa çıkma tarzı, mekânsal bağlılık, olumlu sonuç beklentisi, öz-yeterlilik, niyet, inançlar/bilgi, sorumluluk, topluluk katılımı, kolektif yeterlilik, güçlendirme/yetkilendirme, güven ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin uygulama sonrasında ve daha sonra yapılan ölçümlerde anlamlı ölçüde arttığını; uygulama sonrasındaki düzeylerinin ise daha sonra yapılan izleme çalışmalarındaki ölçüm sonucunda farklılaşmadığını, yani uygulamanın etkisinin devam ettiğini ve kalıcılığın sağlandığını göstermektedir. Öğretmenler için sorumluluk alt boyutu hariç diğer tüm alt boyutlarda eğitimin etkili ve kalıcı olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, eğitim uygulamasının öğretmen, okul yöneticisi ve öğrencilerin, bilişsel, duyuşsal ve davranışsal açıdan depreme dirençliliğini artırdığını ve eğitimin kalıcılığının sağlandığını göstermektedir. Proje sonunda üretilen çeşitli bilimsel ve akademik çıktılar ile projenin yaygınlaştırma çalışmaları gerçekleştirilmiştir.

 

Anahtar Kelimeler: Okul Etkililiği, Okul Gelişimi, Afet Eğitimi, Afet Riski Azaltma, Depreme Dirençlilik, Dirençli Toplum.