ERKEN OKURYAZARLIK TESTİ EROT GELİŞTİRME ÇALIŞMALARI


Kargın T.(Yürütücü), Ergül C., Güldenoğlu İ. B.

TÜBİTAK Projesi, 2011 - 2013

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Nisan 2011
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2013

Proje Özeti

Okuma-yazma bir bireyin okulda başarması gereken önemli bir beceri olup öğrenmenin ve diğer tüm akademik faaliyetlerin temelini oluşturmaktadır. Yapılan boylamsal çalışmalarda, öğrencilerin erken okuryazarlık becerileri ile ileriki okuma ve akademik başarıları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu, başka bir deyişle güçlü erken okuryazarlık becerileri olan çocukların okula başladıklarında, daha sınırlı düzeyde becerileri olan akranlarına göre hem okumayı öğrenme, hem de akademik ve  sosyal beceriler açısından daha başarılı oldukları vurgulanmaktadır (Justice, Invernizzi, Geller, Sullivan ve Welsch, 2005; McCardle, Scarborough ve Catts, 2001; Nelson, 2005). Bu nedenle de,  erken okuryazarlık becerilerini yeterince kazanamamış çocukların erken dönemde belirlenmesi, erken müdahale programları ile akranları arasında oluşması olası olan farkların kapatılması ve çocukların başarı için gerekli olan dil ve okuryazarlık becerileri ile donatılması çok önemlidir (Snow, Burns, ve Griffin, 1998). Çocukların erken okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesi için yurt dışında çok sayıda ölçme aracı olmasına karşın, Türkiye’de erken okuryazarlık becerilerini tüm boyutlarıyla ele alan kapsamlı bir ölçme aracı bulunmamaktadır. Bu nedenle bu araştırma, Türk çocuklarının erken okuryazarlık becerilerini geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçecek kapsamlı bir ölçme aracına duyulan gereksinimle planlanmıştır.

Bu gereksinimden yola çıkarak bu araştırmada, okul öncesi dönemde okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesine yönelik “Erken Okuryazarlık Testi”nin (EROT) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara, örneklem grubunu ise  Ankara ili kent merkezi sınırları içerisinde yer alan yedi merkez ilçede (Altındağ, Mamak, Yenimahalle, Çankaya, Etimesgut, Sincan, Keçiören) Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokulları ile ilkokulların bünyesinde 5 yaş çocuklarına eğitim veren sınıflarda öğrenim gören 403 çocuk oluşturmuştur. Çalışma içerisinde çocukların erken okuryazarlık becerileri EROT kapsamında geliştirilen 7 alt test ile değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirmelerden elde edilen veriler ise EROT’un geçerlik ve güvenirlik hesaplamalarının yapılabilmesi için analiz edilmiştir. Analizlerden elde edilen bulgulara genel olarak bakıldığında, EROT’un 7 alt test ile erken okuryazarlık becerilerini geçerli ve güvenir şekilde ölçtüğü görülmüştür.

Anahtar sözcükler: Erken okuryazarlık, filizlenen okuryazarlık, okuma güçlükleri, okumanın değerlendirilmesi, geçerlik, güvenirlik.