Ortaokul matematik dersi öğretim programı kazanımlarının TIMSS sınavı kapsamında incelenmesi ve 8. sınıflar için destekleyici program önerisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZÜLEYHA ERDOĞAN

Danışman: Berna Aslan

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, ortaokul matematik dersine yönelik destekleyici bir program hazırlamaktır. Bunun için öncelikle ortaokul matematik dersi öğretim programı kazanımları TIMSS 2015 sınavı kapsamında incelenmiş ve ihtiyaç duyulan öğrenme alanına göre destekleyici bir öğretim programı hazırlanıp etkisi belirlenmiştir. Araştırmada deneysel modellerden, tek grup ön test – son test deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Düzce'de bir devlet okulundaki 30 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde ilk olarak destekleyici programa ilişkin ihtiyaç analizi yapılmıştır. İhtiyaç analizi için ilk önce ortaokul MDÖP kazanımlarının TIMSS 2015 sınavı kapsamında incelemek amacıyla doküman incelemesi yapılmıştır. Doküman incelemesi sonuçlarından elde edilen bulgulara göre 8.sınıf düzeyinde veri işleme öğrenme alanına yönelik destekleyici programa ihtiyaç olduğu belirlenmiş ve bu öğrenme alanına yönelik destekleyici program oluşturulmuştur. Daha sonra destekleyici programın uygunluğunun değerlendirilmesi amacıyla uzman görüşlerine başvurulmuştur. Ardından, hazırlanan bu destekleyici program araştırma grubuna uygulanmıştır. Öğrencilerin ön test - son test puanlarının anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla ilişkili örneklem t-testi analizi yapılmıştır. Yapılan t-testi analizleri sonucunda araştırma grubunun ön test-son test başarı puanları arasında anlamlılık değerinin 0,05'ten küçük olması nedeniyle (p=0,000 < 0,05), anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Araştırma kapsamında araştırmacılara ve uygulamaya yönelik önerilerde bulunulmuştur