Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SELİNAY KOÇAK ŞİRİN
Danışman: Hamide Deniz Gülleroğlu
Özet:
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının 21.
yüzyıl becerilerinden olan eleştirel düşünme eğilimleri, problem çözme
becerileri, yaratıcı düşünme eğilimleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile
akademik başarıları arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modeli
aracılılığıyla incelemektir. Araştırmanın verileri, Ankara Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 493 öğretmen adayından toplanmıştır.
Araştırmada kullanılan ölçme araçları; “Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği”, “Problem Çözme Becerileri Ölçeği”,
“Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği”
ve “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerini Belirleme Ölçeği”dir. Araştırma kapsamında,
ilgili değişkenlerin cinsiyete, sınıf düzeyine, öğrenim görülen bölüme göre
durumu bağımsız örneklemler için t testi ve tek yönlü ANOVA yöntemleri
aracılığıyla incelenmiştir. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri,
problem çözme becerileri, yaratıcı düşünme eğilimleri ve yaşam boyu öğrenme
eğilimleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkiler; önerilen model
doğrultusunda, yapısal eşitlik modellemesi (YEM) aracılılığıyla
incelenmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme
eğilimlerinin cinsiyete, sınıf düzeyine ve öğrenim görülen bölüme göre manidar
biçimde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl
becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişkiye dair önerilen model
doğrulanmıştır. Önerilen modele göre; yaşam boyu öğrenme eğilimleri akademik başarıyı pozitif yönde, düşük düzeyde
yordamaktadır. Eleştirel düşünme eğilimi, problem çözme becerisi, yaratıcı düşünme
eğilimi ve yaşam
boyu öğrenme eğilimi
akademik başarının %
4.3’ünü
açıklamaktadır.
Anahtar Sözcükler: Eleştirel düşünme,
problem çözme, yaratıcı
düşünme, yaşam boyu öğrenme, akademik başarı.