Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FERİT ACAR
Danışman: Berna Aslan
Özet:
Bu araştırmada, yabancı dil öğretiminde Çoklu Zekâ Kuramı ile uygulanan eğitim durumlarının öğrencilerin akademik başarılarına olan etkisini belirleme amaçlanmıştır. Araştırmada, yarı deneme modellerinden eşitlenmemiş kontrol gruplu model uygulanmıştır. Veriler, İstanbul?da bir vakıf üniversitesinde 2012-2013 eğitim yılında öğrenim görmüş 22?si deney 22?si kontrol grubu olmak üzere toplam 44 öğrenciden elde edilmiştir. Araştırma, 8 hafta boyunca haftada 3 ders saati şeklinde sürmüştür. Deney grubunda Çoklu Zekâ Kuramı?na dayalı, kontrol grubuna ise geleneksel yöntemlerle İngilizce dersi verilmiştir. Çalışmada, araştırmacı tarafından Çoklu Zekâ Kuramı?na dayalı olarak geliştirilen ünite programları ve bu ünitelere ait kazanımları sınamaya yönelik başarı testi ile performans görevleri kullanılmıştır. Başarı testinin geliştirilmesinde ön uygulama yapılarak, testin geçerliği ve güvenirliği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin başarı testinden aldıkları puanların birbirine çok yakın olduğu belirlenmiştir. Performans görevlerinde ise, birinci performans görevinde kontrol grubu lehine, ikinci ve üçüncü performans görevlerinde ise deney grubu lehine anlamlı farkın olduğu görülmüştür. Ancak, performans görevlerinden alınan puanların toplamı incelendiğinde, kontrol grubu lehine anlamlı fark oluştuğu belirlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin başarı testi ve performans görevlerinden aldıkları puanlar incelendiğinde, geliştirilen ünite programlarının İngilizce başarısını artırmada etkili olmadığı düşünülebilir. Öte yandan, ikinci ve üçüncü performans görevleri puanlarında deney grubu lehine anlamlı farkın çıkması ve öğrencilerin başarılarının artması, dersin Çoklu Zekâ Kuramı?na dayalı olarak işlenmesinin olumlu bir etkiye sahip olduğu sonucunu ortaya çıkmıştır. Bu bakımdan daha uzun süreli çalışmaların yapılması, Çoklu Zekâ Kuramı?nın yükseköğretim düzeyinde daha etkili olmasını sağlayacağı söylenebilir.